Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa trasa tramwajowa w Poznaniu?

Marcin Idczak
Trasa nowej linii tramwajowej
Trasa nowej linii tramwajowej PIM
Miasto przygotowuje się do budowy nowej trasy tramwajowej. Ma prowadzić z ronda Żegrze w stronę ulicy Falistej i Unii Lubelskiej.

Przed rokiem Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania wyjawił, że miasto chce wybudować nową trasę tramwajową. Nie chodziło o tę o której mowa od lat, czyli na Naramowice, ale zupełnie inną koncepcję, czyli szyny w rejon ulicy Falistej.

Nowa trasa tramwajowa powstanie w Poznaniu
Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu trasy. Termin składania ofert mija 11 marca. Plany powinny być gotowe w 2017, a tramwaje mają kursować w tym rejonie dwa lata później.

Założenia do przetargu były konsultowane z lokalnymi radami osiedli, a decyzję o budowie nowej trasy tramwajowej pozytywnie ocenili społecznicy, m.in. ze Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, zwracając uwagę właśnie na duży potencjał projektu.

Zobacz też:

Trasa ma mieć 650 metrów długości. Jej stworzenie ma kosztować około 10 milionów złotych. Koncepcja jej wybudowania zrodziła się wówczas, gdy ustalono jakie koszty związane z komunikacją miejską ponosi Poznań i jak można wprowadzić nowe rozwiązania przynoszące oszczędności.

Według wyliczeń pracowników wydziału transportu i zieleni, dzięki temu połączeniu ma to być ponad 700 tysięcy złotych rocznie. To dlatego, że pojazdy linii 5 nie będą musiały juz kursować do pętli Stomil. Gdy ta się zwolni, to część tramwajów będzie mogła tylko do niej dojeżdżać zamiast na bardziej oddaloną Starołękę.

- Budowa tej trasy tramwajowej to oczywiście projekt nieporównywalny z trasą na Naramowice. To raczej gospodarskie spojrzenie i wykorzystanie istniejącego potencjału - stwierdził Maciej Wudarski.

Nowa pętla przy ul. Falistej ma być zaprojektowana na zasadzie "drzwi w drzwi", czyli wysiadając z tramwaju będzie można od razu przesiąść się do autobusu. Dzięki temu powinien znacznie skrócić się czas przejazdu pomiędzy centrum Poznania, a peryferyjnymi osiedlami lub okolicznymi gminami.

Niestety, jak zauważa miejski radny Zbyszko Górny - urzędnicy wydali zgodę na wybudowanie w tym rejonie myjni dla ciężarówek. Teren ten można było przeznaczyć na parking buforowy. Ten by jeszcze bardziej zwiększył atrakcyjność nowej linii. Jednak, jak zapewniają pracownicy magistratu, nowy obiekt ma mieć tymczasowy charakter. Jeśli zajdzie taka potrzeba to zostanie on rozebrany.

Obecnie w rejonie ul. Falistej nie ma wielu bloków. To może w przyszłości się zmienić. Jak w 2015 roku zapewniał Maciej Wudarski nowa trasa spowoduje, że okoliczne tereny budowlane staną się dzięki owemu, szybszemu połączeniu bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Stąd bardzo prawdopodobnie, że będą tam powstawały nowe osiedla.

Dzięki temu uda się uniknąć takich błędów, jak w rejonie Naramowic, gdzie wybudowano bloki w których mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób, a następnie zaczęto martwić się tym jak im zapewnić sprawną komunikację.

Dodatkowo w okolicach ul. Falistej mają się znajdować miejskie działki. Gdy w te okolice będzie dojeżdżał tramwaj, powinna wzrosnąć ich wartość.

MPK wydzierżawi 20 autobusów:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto