Chociaż zewnętrznie nie różnią się od doskonale znanych poznaniakom jamników produkcji bolechowskiego Solarisa, to nie są zupełnie identycznie. Kryją w sobie udogodnienia, które mają wpłynąć na podniesienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
- Nasi pasażerowie przyzwyczajeni są do wysokich standardów dlatego zdecydowaliśmy się na zakup całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów wyposażonych w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki spełniające normy emisji spalin określane jako EURO5 – EEV. – wylicza Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK. – Dzięki tej dostawie wzbogacimy się o 20 przegubowych, 18-metrowych pojazdów i 5 typowych o długości 12 metrów. Zastosowano w nich kilka nieznanych do tej pory innowacyjnych rozwiązań, które znacznie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
**Jeden z nich, typowy, 12-metrowy ma na pokładzie automat do sprzedaży biletów. To test urządzenia, jeśli się sprawdzi, to możliwe, że oprócz do stacjonarnych biletomatów przyzwyczaimy się także do zamontowanych w autobusach i tramwajach. Drugi to pojazd przegubowy o długości 18 metrów. Obydwa przechodzą właśnie odbiór techniczny w zajezdni.
- Będziemy się starać, by oba pojazdy ruszyły na trasy już na Wszystkich Świętych – zapewnia Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych. – Jeszcze w tym tygodniu mają do nas dotrzeć cztery następne 12-metrowe i dwa przegubowe. Mam nadzieję, że do końca listopada, a więc przed planowanym terminem, dotrą do nas już wszystkie.
Nowe pojazdy są wyposażone w system gaszenia pożarów w komorach silników.
- System zabezpieczenia przeciwpożarowego to nie jedyna innowacja, która we wszystkich następnych autobusach będzie należała do standardu – podkreśla Krzysztof Książyk. – W każdej następnej dostawie autobusy będą wyposażone w elektroniczne wyświetlacze informujące o numerze kursu na danej linii. Zgodnie z wymaganiami Zarządu Transportu Miejskiego będziemy też archiwizować przez 120 godzin pracę każdego pojazdu. Coś, co zapewni większą wygodę pasażerom to odskokowo uchylne drzwi sterowane przez fotokomórkę czyli nowy system otwierania pojazdu, gwarantujący szersze do niego wejście i szczelniejsze zamknięcie.
Innym nowym i ważnym wyposażeniem autobusów jest kamera skierowana na trasę przejazdu rejestrująca obraz przed autobusem. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych. Będzie można też uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę.
W tym roku poznańskiemu przewoźnikowi przybyły cztery autobusy MAN, teraz docierają autobusy Solarisa, a niedługo zostanie rozstrzygnięty przetarg na zakup 75 następnych pojazdów dofinansowanych z funduszy UE.
- Mamy 307 autobusów, w tym 28 wysłużonych, wysokopodłogowych, które ulegają częstym awariom. Chcemy wycofać je z eksploatacji, a to oznacza, że w Poznaniu będą jeździć wyłącznie niskopodłogowe pojazdy – planuje Krzysztof Książyk. – Może już na początku grudnia zorganizujemy pożegnanie Ikarusów?
komunikacja miejska, objazdy i parkingi, porady i ciekawostki |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?