Dworzec ze szkła, stali i betonu z dwupoziomowym parkingiem nad peronami 1, 2, 3 – oto, co chce do Euro wybudować PKP i węgierska spółka Trigranit. Jeśli miasto nie spełni żądań, będzie miało obecny dworzec. W drugim etapie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w roku 2013 inwestor chce zbudować galerię handlową i hotel oraz odrestaurować dworzec w kształcie z początku XX wieku. Zdaniem PKP, inni dokładają i pieniędzy, i starań, by dworce powstały. A jeśli Poznań pieniędzy (chodzi o kilka mln zł) nie dołoży ?
– Będziemy podziwiać subtelny urok obecnego Dworca Głównego PKP i mówić: „Poznaniu nic się nie stało” – ironizują przedstawiciele PKP. – Tyle misji publicznej, ile publicznych pieniędzy – dodają. Twierdzą, że inwestorowi budowa musi się opłacić.
Kolejarze, choć zaatakowali urzędników, muszą jeszcze pozyskać decyzję lokalizacyjną i pozwolenie na budowę.
– Decyzje wydamy jak najszybciej, ale dokumenty muszą być złożone. Dotąd tego nie uczyniono – mówi Tomasz Stube, rzecznik wojewody wielkopolskiego. Decyzję środowiskową, którą wydaje RDOŚ mogli już mieć, ale musieli uzupełnić złożoną dokumentację.
Nie chcemy wydawać pieniędzy
Z wiceprezydentem Poznania Mirosławem Kruszyńskim rozmawia Robert Domżał
Czy czuje się Pan głównym hamulcowym budowy dworca kolejowego w Poznaniu?
Absolutnie nie. Na przedstawicieli firmy Trigranit czekałem codziennie od godz. 7 do godz. 8 i oni o tym wiedzieli. Wszystkie uzgodnienia zostały już wydane. Procedury mogły trwać dłużej. Spotkałem się dzisiaj z Trigranitem i dziękowali mi za współpracę. Inwestor musi jeszcze uzyskać szereg decyzji administracyjnych, które nie zależą od miasta. Wyda je Urząd Wojewódzki i sądzę, że stanie się to możliwie szybko.
Czy Poznań dołoży pieniędzy do budowy dworca?
Negocjacje w tej sprawie trwają. Trzeba ustalić, co jest konieczne, by dworzec powstał i jakie będzie to obciążenie dla układu komunikacyjnego i kanalizacji. Chcemy, by swoją część Trigranit wbudował, a miasto zrobi swoje, gdy wyjaśni się kwestia PKS. Nie chcemy wydawać pieniędzy na coś, co za jakiś czas okaże się niepotrzebne.
Harmonogram budowy dworca
23 marca 2011 - uroczysta inauguracja budowy dworca w Dniu Przyjaźni Polsko-Węgierskiej
maj 2011 - rozpoczęcie prac budowlanych
czerwiec 2011 - wmurowanie kamienia węgielnego
30 maja 2012 - otwarcie dworca kolejowego PKP dla podróżnych
druga połowa roku 2013 - zakończenie budowy całego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego
imprezy towarzyszące
– wystawa w hallu Dworca Głównego PKP
– koncert węgierskiego saksofonisty Michaly Drescha – Scena Na Piętrze (23 marca)
– zwiedzanie West End City Center w Budapeszcie
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?