Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Otwarcie zajezdni na Franowie - najnowocześniejszej w Polsce [zdjęcia]

Justyna Bryske
Justyna Bryske
zajezdnia franowo
zajezdnia franowo JB
Zajezdnia na poznańskim Franowie została oficjalnie otwarta. W niedzielę (11 maja) w godz. od 12 do 16 zajezdnię mogą zwiedzić mieszkańcy.

Zajezdnia na Franowie ma 17 hektarów. Zaprojektowano ją w 2010 r. do obsługi 100 pociągów 35-metrowych.

- Będzie ją obsługiwać 100 pracowników i około 250 motorniczych. Istnieje możliwość rozbudowy zajezdni do 150 pociągów (w tej liczbie 20 tramwajów 45-metrowych) choć aktualna infrastruktura zajezdni już teraz umożliwia obsługę tej długości tramwajów. W zajezdni będą stacjonować tramwaje: typu 105 Na, GT8 tzw. Helmuty Solarisy Tramino oraz wagony historyczne. (GT6, N4+ND+ ND, 102Na oraz 3G - informuje Iwona Gajdzińska z MPK.

Zajezdnia składa się z 15 torów postojowych, hali głównej, w której jest 11 torów do obsługi oraz budynków warsztatowo – magazynowych.

Zajezdnia sterowana komputerem

Zajezdnia wyposażona jest w automatyczny system sterowania DMS (Depot Management System). System to - obrazowo pisząc - ekrany, na których można obserwować, jak porusza się tramwaj.

- System kieruje ruchem pojazdów, w sposób zautomatyzowany przydziela miejsca parkingowe. Na bieżąco koryguje plan ustawienia wagonów w zależności od tego w jakiej kolejności wracają one z tras. Gdy wiele tramwajów porusza się po zajezdni równocześnie, system DMS zapewnia ich bezpieczny, bezkolizyjny przejazd.

DMS steruje zwrotnicami i bramami, identyfikuje tramwaj i odbiera zgłoszenia o usterkach. Do identyfikacji tramwajów wykorzystano system radiowy – każdy tramwaj na bazie zamontowanego nadajnika jest identyfikowany w systemie zarówno podczas wjazdu do zajezdni jak i późniejszego przemieszczania się po jej terenie.

Zarządza myciem, sprzątaniem czy uzupełnianiem piasku. Jeżeli dany pojazd ma usterkę – DMS odpowiada także za wyznaczenie pojazdu rezerwowego zgodnie z zadanymi kryteriami wyboru -informuje Marcin Jurczak z PSI, firmy, która dostarczyła system DMS.

Koszt obecnej inwestycji na Franowie to 152 milionów zł. Docelowo planowany koszt zajezdni to 258 milionów złotych. -W sumie 152 milionów zł pozyskaliśmy z Unii Europejskiej -powiedział Wojciech Tulibacki.

Ostatnia zajezdnia w Poznaniu budowana była w latach 70. i była to zajezdnia na Starołęce. Z kolei ostatnia zajezdnia zbudowana w Polsce została w Łodzi w latach 80.

Przedstawiamy galerię zdjęć z zajezdni na Franowie

Justyna Bryske

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto