Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parada Parowozów 2011: Piękności na szynach w Wolsztynie

Redakcja
parada parowozów 2011, światło dźwięk para
parada parowozów 2011, światło dźwięk para Zbyszek Snusz
Tylko 7 parowozów zaprezentowało się w tym roku tysiącom miłośnikom kolei, ale i tak, kto nie był w Wolsztynie może żałować.

Główny punkt wolsztyńskiego święta, czyli 18. Parada Parowozów, jak co roku zgromadziła tłumy. Jednak w Wolsztynie nie można było się nudzić już wcześniej - w piątek parowozownia zamieniła się bowiem w niezwykłe, magiczne miejsce. W tym dniu odbyło się show "Światło, Dźwięk, Para". Parowozom, które wyjeżdzały ze stanowisk towarzyszyły wielokolorowe lasery i muzyka.

Po efektownym wieczorze w kłębach pary przyszedł czas na paradę. Otworzyły ją Piękna Helena i jedyny zagraniczny parowóz, który dotarł w tym roku do Wolsztyna - czeski 477.043. Parowóz wyróżniał się na tle innych maszyn z Polski kolorem. Wyprodukowana w 1954 roku w Pradze maszyna jest... niebieska.

Piękna Helena to parowóz polskiej konstrukcji Pm36-2, który na co dzień stacjonuje w Wolsztynie. Jego konstrukcję opracowano w Chrzanowie w roku 1936. Rok później zbudowano dwa takie parowozy, z których jeden (w aerodynamicznej obudowie) został odznaczony na wystawie techniki w Paryżu złotym medalem. Niestety, wojnę przetrwała tylko Piękna Helena, która do dzisiaj wozi pasażerów w ruchu planowym.

Do Wolsztyna miały jeszcze dotrzeć 4 maszyny z Niemiec - 3 opalane węglem nie mogły przyjechać ze względu na wysokie zagrożenie pożarowe. Parowóz 18 201 opalany mazutem nie dotarł zaś ze względu na defekt. Tym samym miłośnicy kolei nie zobaczyli zdecydowanie najszybszej maszyny - jej prędkość konstrukcyjna wynosi 180 km/godz.!

Były za to dwa parowozy ze Skansenu w Chabówce. Parowóz Ty2-953 to lokomotywa niemieckiej serii 52, znanej jako Kriegslok (lokomotywa wojenna), która była budowana w czasie II wojny światowej w celu zaopatrywania frontu wschodniego. A parowóz Ol12-7 to jedyny zachowany egzemplarz tej serii, która wywodzi się z Austrii. Maszyny te obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego.

Wolsztyn oprócz Pięknej Heleny reprezentowały jeszcze 3 parowozy. Parowóz Pt47-65, który skonstruowany został do prowadzenia pociągów pospiesznych (osiąga prędkość do 110 km/godz.) oraz dwa parowozy serii Ol49 przeznaczonej do prowadzenia pociągów osobowych: Ol49-7 i Ol49-59.

Jeżeli komuś nie udało się dotrzeć na paradę, a chciałby zobaczyć czynny parowóz, przypominamy że wolsztyńska parowozownia jako jedyna w Europie obsługuje planowe pociągi osobowe. Normalnie można je spotkać na trasie z Wolsztyna do Poznania. Jednak obecnie ze względu na modernizację tej trasy kolejowej wolsztyński parowóz każdego dnia wyrusza do Leszna i Zbąszynka.

Aby zobaczyć wszystkie zdjęcia, przejdź do galerii


Festiwal Kultury Studenckiej ARTenalia
6, 7, 8 maja 2011
Stara Rzeźnia



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto