Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP Poznań: Pan Adam na emeryturę dojechał Husarzem [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Adam Klara w ciągu 40 lat pracy przejechał na różnych lokomotywach 2 mln 880 tys km
Adam Klara w ciągu 40 lat pracy przejechał na różnych lokomotywach 2 mln 880 tys km Robert Domżał
Mówi się, że aby zostać maszynistą pociągu trzeba mieć sokoli wzrok, serce jak dzwon i stalowe nerwy. I tak też jest z Adamem Klarą, który w ciągu 40 lat pracy przejechał najrozmaitszymi lokomotywami ponad 2 mln 880 tysięcy kilometrów, ale z powodzeniem grywa w piłkę nożną i to na pozycji pomocnika, czyli jak sam mówi, jest wszędzie tam na boisku, gdzie najwięcej się dzieje.

Dzisiaj Adam Klara prowadził lokomotywę typu Husarz po raz ostatni. Na peronie 2-gim poznańskiego Dworca Głównego koledzy maszyniści życzyli odchodzącemu na emeryturę długich lat w zdrowiu, zaś kolejarze z Rzepina przygotowali nawet dyplom szczęśliwego emeryta.

Zobacz także: Wszystko o dworcu PKP w Poznaniu

Zanim pociąg Berlin - Warszawa - Expres który prowadził Adam Klara wjechał na peron 2-gi oczekujący na przyjazd rozciągnęli w poprzek torów taśmę, by wjazd był jak najbardziej uroczysty. Na peronie oprócz kolegów byli też przedstawiciele dyrekcji Zachodniego Zakładu spółki Intercity w barwach, której Adam Klara jeździ od lat. Była też córka oraz wnuczka.

- Tatę zawsze praca na kolei fascynowała. Nigdy nie słyszałam by nie chciało mu się iść do pracy czy to było w niedzielę czy w święta. Dla nas, dla rodziny te dyżury niedzielne i świąteczne były mniej przyjemne - mówi Sylwia Perka, córka maszynisty.

Zobacz także: Cosmic Underground: Artystyczny pociąg przyjechał do Poznania [ZDJĘCIA]

Ostatni kurs pokonał za sterami aktualnie najnowocześniejszej lokomotywy, jaką dysponuje spółka PKP IC czyli "Husarzem".

- Kiedy byłem młody podpatrywałem swojego ojca, który też był maszynistą. Jeździł parowozem. Sam zaczynałem pracę na lokomotywie towarowej ST 43. Pamiętam, że jechałem wtedy z Poznania do Ostrowa Wielkopolskiego. Przed laty tak nas wykształcono, byśmy umieli obsługiwać różne lokomotywy Pierwsza służba na lokomotywie spalinowej przypadła mi na trasie do Torunia - mówi Adam Klara.

W zachodnim Zakładzie PKP IC obejmującym województwa wielkopolskie, lubuskie, dolnośląskie i opolskie pracuje 235 maszynistów. W tym gronie jest 19-tu, którzy do tej pracy dopiero się przygotowują.

- Przed laty maszynistów do pracy przygotowywały technika kolejowe. Dzisiaj każdy przewoźnik sam musi zadbać o przygotowanie pracownika. Dlatego najchętniej do pracy zatrudniamy osoby będące mechanikami lub elektrykami. Ale jedno jest niezmienne, muszą mieć znakomite zdrowie - mówi Zbigniew Kryś, dyrektor Zakładu Zachodniego PKP IC.

Twórz Nasze Miasto razem z nami. Pisz na [email protected] lub zostaw nam wiadomość na facebooku


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY


Codziennie rano najświeższe informacje z Poznania i regionu na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto