Pasażerowie kolei w Wielkopolsce już teraz muszą liczyć się z utrudnieniami wynikającymi z remontu trasy do Warszawy. Chociaż za niedługo rozpoczną się jeszcze kolejne modernizacje linii kolejowych do Piły i Wrocławia, to jednak nie koniec inwestycji. W 2019 roku ruszą prace budowlane na trasie z Poznania do Szczecina.
- Ta linia nie jest w złym stanie, gdyż pociągi mogą poruszać się nią bez przeszkód i poważniejszych ograniczeń prędkości. Chcemy jednak ją unowocześnić - opowiada Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.
Obecnie pociągi mogą poruszać się po tej trasie z prędkością nie większą niż 120 km na godzinę. Po modernizacji linia zostanie przystosowana do prędkości 160 km na godzinę. - Dzięki temu o ok. 35 minut skróci się czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem - wyjaśnia Zbigniew Wolny.
W ramach prac wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Ponadto modernizacje przejdą stacje i perony, które zostaną dostosowane do osób niepełnosprawnych. - Perony będą także wyższe, pojawi się na nich nowa nawierzchnia, oznakowanie i nagłośnienie oraz elementy małej architektury - mówi Zbigniew Wolny. Modernizacja przewiduje także montaż nowego systemu sterowania ruchem, co pozwoli na zwiększenie przepustowości trasy. Prace będą prowadzone na dwóch odcinkach: Poznań - Wronki oraz Słonice - Szczecin Dąbie.
Chociaż główne działania budowlane planowane są dopiero na 2019 rok, już od czerwca trwają tzw. prace wyprzedzające. - Są to prace związane z infrastrukturą torową, polegające między innymi na wymianie szyn czy podkładu. Chcemy żeby to było gotowe jeszcze przed 2019 rokiem. W ten sposób przyspieszymy zasadniczą modernizację - tłumaczy Zbigniew Wolny.
I dodaje, że w związku z tym na niektórych odcinkach ruch pociągów w obu kierunkach odbywa się tylko po jednym torze. Prace wyprzedzające mają potrwać do połowy przyszłego roku. Z kolei na początku 2019 roku mają rozpocząć się główne prace budowlane.
Zobacz też: Remont Dworca Zachodniego
Przedstawiciele PKP uspokajają jednak, że modernizacja nie będzie wiązała się z poważnymi utrudnieniami dla pasażerów, oprócz zmiany rozkładu jazdy. - Na pewno nie dojdzie do zamknięcia trasy w obu kierunkach tak jak to ma miejsce w przypadku remontu linii z Poznania do Warszawy. Przez cały czas prace będą prowadzone na jednym torze, zaś po drugim będzie odbywał się ruch pociągów - opowiada Zbigniew Wolny.
Modernizacja ma potrwać najpóźniej do końca 2020 roku. Na razie nieznany jest jeszcze dokładny koszt remontu. W maju przyszłego roku ogłoszony zostanie przetarg na remont odcinka Poznań - Wronki. Z kolei w sierpniu 2018 roku ogłoszony będzie przetarg na modernizację trasy ze Słonic do Szczecina Dąbie.
Renowacja trasy z Poznania do Szczecina praktycznie zakończy remonty najważniejszych tras kolejowych dobiegających do Poznania. Przypomnijmy, że w połowie czerwca rozpoczęła się modernizacja linii do Warszawy. Z kolei we wrześniu tego roku mają ruszyć prace na trasie z Poznania do Piły. Jeszcze w tym roku planowane jest również rozpoczęcie robót mających na celu dokończenie modernizacji linii kolejowej do Wrocławia. Wyremontowany ma zostać odcinek między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego.
Remonty tras kolejowych dobiegających do Poznania
Poznań - Warszawa
Modernizacja tej trasy rozpoczęła się w czerwcu tego roku i ma potrwać do 2019 r. Na czas prac ruch w obu kierunkach został całkowicie wyłączony, zaś pociągi kursujące między Poznaniem a Warszawą jeżdżą objazdami przez Gniezno i Inowrocław. Z tego powodu spółka PKP Intercity obniżyła ceny biletów o 10 procent. Z kolei pasażerowie, którzy korzystali z pociągów lokalnych, mają zapewnioną w zamian komunikację zastępczą.
Poznań - Wrocław
Remont tej trasy ma ruszyć jesienią tego roku. Początki modernizacji linii Poznań - Wrocław sięgają jeszcze 2009 roku. Teraz do renowacji pozostał tylko odcinek między Czempiniem a Rawiczem, który ma zostać wyremontowany do końca 2020 roku. Dzięki temu pociągi na całej trasie pojadą z prędkością 160 km na godzinę a czas przejazdu między Poznaniem i Wrocławiem skróci się do zaledwie 90 minut.
Poznań - Piła
Modernizacja tego odcinka rozpocznie się już we wrześniu. Od marca do września przyszłego roku całkowicie zamknięty będzie ruch pociągów między Poznaniem a Piłą, zaś pasażerowie będą musieli korzystać z komunikacji autobusowej. Remont ma się zakończyć jesienią 2019 roku.
Źródło: Remont trasy kolejowej do Szczecina
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?