Dwie podwyżki cen biletów w przyszłym roku i po jednej w 2013 oraz 2014 roku. Pierwszą prezydent chce nam zafundować już od 1 lutego. Ceny poszybują w górę średnio o 13 proc. Nie wszystkie bilety podrożeją. Ale długo pasażerowie nie będą musieli czekać, bo kolejna zmiana taryfy czeka nas od 1 lipca. Zakłada się, że średni wzrost wyniesie ok. 7 proc. (o tyle samo mają wzrosnąć ceny biletów w 2013 i 2014 roku). Podwyżka obejmie tylko bilety długookresowe.
Zobacz także: W październiku sprzedano o pół miliona mniej biletów ZTM
Taki scenariusz podwyżek zapowiedział prezydent Ryszard Grobelny, przedstawiając projekt budżetu miasta na 2012 rok oraz wieloletnią prognozę finansową. - Nieporozumieniem jest wprowadzanie podwyżek przed Euro, gdy jeszcze będzie tyle utrudnień komunikacyjnych - uważa Tomasz Lewandowski, szef klubu radnych SLD i przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta.
Radny rozumie, że decyzja jest podyktowana uwarunkowaniami ekonomicznymi, bo wzrastają ceny paliw, energii. - Jednak trzeba do dyskusji na ten temat podejść kompleksowo. Zastanowić się, jakie wprowadzić ułatwienia dla pasażerów, jak ich zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej - twierdzi T. Lewandowski.
Zobacz także: Miasto płaci półtora miliona złotych za bezpłatne przejazdy pracowników MPK i ich rodzin
Prezydent zapewnia, że nie zapomina o działaniach, które mają przekonać poznaniaków, by zrezygnowali z jazdy autem na rzecz tramwajów i autobusów. Ten cel miasto chce osiągnąć poprzez budowę nowych tras tramwajowych. Szacuje się, że np. nowa trasa na Franowo przyniesie wpływy ze sprzedaży w latach 2012-14 na poziomie 200-300 tys. rocznie. Planuje się także budować parkingi park&ride na obrzeżach miasta, ograniczyć ruch samochodowy w centrum oraz liczbę miejsc parkingowych przy ośrodkach akademickich, kulturalnych i sportowych. Wyznaczyć więcej buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych.
Propozycja podwyżek zawiera także nowe rodzaje biletów, m.in. jednorazowy, jednoprzejazdowy do 10 przystanków na strefy A+B czy miesięczny imienny na różne strefy, który będzie wspólnym biletem ZTM i Przewozów Regionalnych (docelowo Kolei Wielkopolskich i PKS Poznań).
Nowe ceny od lutego 2012 r. - wybrane bilety
Bilety jednorazowe, czasowe na linie zwykłe i nocne.
Strefa A: do 15 min - 2,40 zł (ulgowy 1,20 zł); do 30 min - 3 zł (1,50). Pospieszne do 15 min - 3,60 zł (1,80); do 30 min - 4,50 (2,25).
Strefa A+B+C: do 30 min - 3,20 zł (1,60); do 60 min - 4,20 zł (2,10).
Jednorazowe, jednoprzejazdowe autobusowe
Strefa A: do 10 przystanków - 2,40 zł (1,20); zwykłe i nocne - 3 zł (1,50). Pospieszne do 10 przystanków - 3,60 zł (1,80); pospieszne - 4,40 zł (2,20).
Strefa A+B: do 10 przystanków - 2,60 zł (1,30); zwykłe i nocne (także na strefę B+C) - 3,20 zł (1,60).
Strefa A+B+C: 4,20 zł (2,10).
Krótkookresowe, 24-godz., zwykłe, pospieszne i nocne
Strefa A+B: 12 zł (6).
Strefa A+B+C: 20 zł (10).
Sieciówki imienne
Strefa A: 91 zł (45,50), do 6 przystanków - 37 zł (18,50); do 18 przystanków - 62 zł (31). Strefa B lub C: 45 zł (22,50). Strefa A+B: 113 zł (56,50); do 6 przystanków - 47 zł (23); do 24 przystanków (z czego 18 w strefie A) - 90 zł (45); Strefa B+C: 84 zł (42), A+B+C: 158 zł (79).
Sieciówki na okaziciela
Strefa A - 132 zł; B lub C - 65 zł; A+B - 165 zł; B+C - 123 zł; A+B+C - 231 zł.
Szkolny od 1 września do 30 czerwca
Strefa A - 414 zł; B lub C - 202 zł; A+B - 526 zł; B+C - 392 zł; A+B+C - 728 zł.
Sieciówki imienne, zintegrowane (*)
Strefa A - 80 zł (40); A+B - 94 zł (47); A+B+C - 128 zł (64).
* Bilety imienne, długookresowe zintegrowane, ważne łącznie z kolejowym biletem miesięcznym lub stanowiące dopłatę do biletu PKS.
Więcej w najnowszym wydaniu Głosu Wielkopolskiego
Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?