Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań - Absurdy na drogach rowerowych. Łup prosto w słup

Filip Czekała
ul. Zamenhofa przy Kruczej
ul. Zamenhofa przy Kruczej Hubert Kucharski
Rowerzyści, uważajcie na słupy! Stoją one na trzech drogach rowerowych - przy ulicach Dąbrowskiego, Dmowskiego i Piłsudskiego.

Pierwszy przykład jest najzabawniejszy - przy skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Szpitalnej słupy od sygnalizatorów stoją na samym środku drogi rowerowej. O ich istnieniu informuje znak A-30 - inne niebezpieczeństwo, z tabliczką "Uwaga! Piesi, słupy".

- Wiemy o tym problemie, stąd pojawił się w tym miejscu ten znak. Z pewnością jest to spore utrudnienie dla rowerzystów, ale da się tam przejechać. Przestawienie słupów wiązałoby się natomiast z wysokimi wydatkami - wyjaśnia Andrzej Billert z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Czytaj także: Rowerzyści do Krzesin muszą jechać ruchliwą ulicą Krzywoustego

Drogę rowerową przy ulicy Dmowskiego wybudowano 13 lat temu. Dzisiaj jest ona obrazem nędzy i rozpaczy - na rowerzystów czeka tu prawdziwy tor przeszkód: tajemnicze dziury, wysokie krawężniki, wystające studzienki kanalizacyjne, koleiny i oczywiście główna atrakcja w postaci słupów.

- Nadaje się ona do natychmiastowej gruntownej przebudowy albo do likwidacji - mówi Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich.

Przy okazji remontu cykliści proponują wymianę nawierzchni - z niewygodnej kostki brukowej na bitumiczną. - Stan techniczny drogi rowerowej jest kolejnym dowodem przeciw stosowaniu kostki brukowej na drogach rowerowych. Dekada wystarczyła, aby trasa rowerowa przekształciła się w tor przeszkód - przekonuje Rakower.

Najwięcej, bo aż kilkanaście słupów znajduje się jednak na ulicy Piłsudskiego (na odcinku od Zamenhofa do Śrem-skiej). Jedynym usprawiedliwieniem jest to, że droga rowerowa powstała tam dopiero po wydzieleniu części chodnika.

Problemy ze słupami na tych drogach rowerowych są dobrze znane w ZDM. Dlatego tam, gdzie nie ma możliwości wytyczenia innego przebiegu drogi rowerowej pojawiają się oznaczenia informujące o przeszkodach. Ich usunięcie często wiązałoby się z koniecznością całkowitej przebudowy układu komunikacyjnego.

- Są to kosztowne inwestycje i warto się zastanowić czy opłacalne. Może lepiej więc pieniądze, które mielibyśmy wydać na usunięcie tych przeszkód, przeznaczyć na inwestycje w nowe trasy bądź na remont najważniejszych dróg rowerowych w Poznaniu? - kończy A. Billert.

Inne utrudnienia dla cyklistów
- Przyciski na sygnalizacjach świetlnych Wymuszają na rowerzyście konieczność zatrzymania się przed skrzyżowaniem i są... niezgodne z prawem. Mimo to nadal znajdują się m.in. na ul. Winogrady.

- Kostka brukowa Nawierzchnia z kostki jest nierówna i w wielu miejscach się zapada. Przykłady to ulice: Szelągowska czy Dmowskiego.

- Studzienki W wielu miejscach są zapadnięte lub wystają ponad nawierzchnię. Bywa, że ułożone są w złą stronę i może w nich utkwić koło.

- Kosze na śmieci (np. na ul. Piłsudskiego).

- Zablokowane ścieżki Samochody zatrzymujące się na drogach rowerowych zmuszają rowerzystę do zjechania na ulicę bądź na chodnik. Nagminnie ma to miejsce na ul. Winogrady.

- Niewidoczna sygnalizacja (np. na skrzyżowaniu ul. Winogrady z Pszczelną).

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto