Obecne umocnienia rzeki są w fatalnym stanie technicznym, powstały w latach 60. ubiegłego stulecia. Zagrażają one bezpieczeństwu ludzi wypoczywających nad Wartą i utrudniają uprawianie sportów wodnych, a trzeba pamiętać, że poznańskie władze od kilku lat konsekwentnie inwestują w przywrócenie rzeki miastu. Z tego powodu rewaloryzacja jej brzegów jest bardzo istotna.
– To przełom, kolejny krok, który wpisuje się w działania na rzecz aktywizacji terenów nadwarciańskich – twierdzi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.
Przeprowadzenie inwestycji jest możliwe dzięki dofinansowaniu unijnemu. W poniedziałek umowę, dotyczącą przyznania dotacji podpisali Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz prezydent Wiśniewski.
Partnerem Poznania w realizacji projektu „Rewitalizacja ubezpieczeń betonowych brzegów rzeki Warty” jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
– To bardzo ważny projekt dla miasta i spraw wodnych w Wielkopolsce – podkreśla marszałek Woźniak. – Jego ranga polega na tym, że oprócz rozwiązywania kwestii wodnych, rozwiązuje również problem Poznania, o którym mówimy od lat. Chodzi o fakt, że Warta w centrum miasta nie jest przyjazna mieszkańcom. A przyczyna tkwi właśnie w kształcie brzegów, wybetonowanych brzydkimi płytami, które nie sprzyjają przebywaniu nad rzeką, a na dodatek powodują negatywne skutki dla środowiska, na przykład dla retencji wód.
Zobacz też: Poznań: Jaka przyszłość czeka tereny nad Wartą? Dużo atrakcji już jest. A jakie mają powstać? [ZDJĘCIA]
Koszty przedsięwzięcia oszacowano na prawie 30,4 miliony złotych, z czego blisko 26 milionów złotych wyniesie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Prezydent Wiśniewski zaznacza, że pieniądze unijne pozwolą na realizację pierwszego etapu rewitalizacji brzegów rzeki.
– Obejmuje on przebudowę ubezpieczeń betonowych skarp lewego i prawego brzegu rzeki na długości około 2,5 kilometra od mostu Przemysła I do rozwidlenia Warty za mostem świętego Rocha, mniej więcej tam, gdzie się zaczyna Ostrów Tumski – tłumaczy Wiśniewski.
Opaski betonowe okalające brzegi Warty, które ograniczają wchłanianie wody z gruntu, zostaną usunięte. Zastąpią je materiały proekologiczne – kamień i drewno. W ten sposób woda będzie poddana naturalnej filtracji. Ponadto planuje się również remont istniejących schodów, tarasów i slipów oraz modernizację wylotów kanalizacyjnych.
Zobacz też: Poznań: Brzegi Warty zyskają nowe i bezpieczne wzmocnienia
Celem projektu jest zwiększenie potencjalnej retencji gruntowej i zwiększenie odpływu powierzchniowego na rzecz odpływu gruntowego, a także zabezpieczenie brzegów rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych. Marszałek Woźniak przypomina o coraz częstszych klęskach żywiołowych. I dodaje, że ta inwestycja ma przeciwdziałać skutkom zmiany klimatu.
– Woda nie będzie wylewała tak jak obecnie. Na pewno będzie też łatwiej oczyszczać rzekę – mówi Roman Strzelczyk, zastępca dyrektora RZGW w Poznaniu.
Prezydent Wiśniewski zapowiada, że o dofinansowanie realizacji drugiego etapu rewitalizacji brzegów Warty miasto chce wystąpić do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Zobacz też: Ekologiczny samochód dla eko-patrolu. Hybrydowy pojazd nie tylko nie zanieczyszcza powietrza, ale także je bada
(Źródło: TVN24)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?