Prezydent Wiśniewski zwraca uwagę, że od kilku lat miasto przeznacza znaczne kwoty na naprawy torowo-sieciowe. Tegoroczne wydatki będą ponad dziesięciokrotnie większe w porównaniu do 2014 roku, kiedy to na ten cel wyasygnowano niecałe 3 mln zł. Przez ostatnie cztery lata na odnowę infrastruktury miasto wydało około 90 milionów złotych, a od 2019 do 2023 roku planuje wydać ponad 140 milionów złotych.
- Mam na myśli jedynie remonty, a nie budowę nowych tras tramwajowych tak, jak Naramowice, Górny Taras Rataj, czy do Unii Lubelskiej, które obecnie realizujemy – mówi Wiśniewski. I dodaje: - Jeśli jednak chcemy, aby mieszkańcy korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zadbać o bezpieczeństwo, sprawność, większy komfort jazdy pasażerów. Każdy może się o tym przekonać, jadąc tramwajem po wyremontowanych torowisku na Hetmańskiej, czy Dąbrowskiego.
Remonty wiążą się z niedogodnościami. Jednak zaplanowano je tak, aby były jak najmniej uciążliwe dla poznaniaków. Większe roboty zostaną przeprowadzone w wakacje, a drobniejsze naprawy w weekendy.
- Działania rozpoczynamy pod koniec marca, a ostatnie roboty zakończą się w połowie września – twierdzi Wojciech Tulibacki, prezes MPK. - Wśród najpoważniejszych zadań są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na Warszawskiej zostanie wymieniona sieć trakcyjna, naprawimy nawierzchnię torową na ulicy Wolnica i na łuku w ciągu Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace te podzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych.
Czytaj też: 15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań
W przypadku wymiany układu najazdowego na Śródce ruch tramwajowy będzie się odbywał, ponieważ podczas prac będą zajmowane poszczególne segmenty ronda, a nie całe skrzyżowanie. – W pierwszej kolejności zostanie zrobiona pętla Piątkowska. Także weekend poświęcimy na wymianę zwrotnicy zjazdowej do Górczyna, która jest zużyta - zapowiada Tulibacki.
Musi być ona zrobiona wcześniej, bo gdy zostanie wyłączona z ruchu tramwajowego Głogowska (na odcinku od mostu Dworcowego do skrzyżowania Hetmańskiej z Głogowską) , to będzie większe natężenie ruchu na Hetmańskiej, Głogowskiej w kierunku Górczyna. - W związku z pracami prowadzonymi przez Aquanet Głogowska będzie zamknięta od 20 czerwca do 1 września – zapowiada Tulibacki. - Chcemy ten czas wykorzystać na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic.
Ponadto MPK zaplanowało remont pętli na Górczynie, zamontuje tutaj również nowy system sterowania.
- Na czas prowadzonych prac tak zorganizujemy transport, aby zmiany były, jak najmniej odczuwalne przez pasażerów – zapewnia Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM. I dodaje: - Prace na rondzie Śródka zostały tak podzielone, aby zawsze można było dostać się do centrum tramwajem, albo przez Wyszyńskiego lub Jana Pawła II i dalej mostem św. Rocha.
W związku z remontem pętli Piątkowska 30 i 31 marca kursowanie tramwajów 9 i 11 zostanie zawieszone. W zamian zostanie uruchomiona linia nr 29, która będzie kursować z Dębca przez centrum miasta do Starołęki. Trasy autobusów 160 i 190 będą zmienione tak, aby mogli z nich skorzystać pasażerowie, którzy na co dzień korzystają z tramwajów 9 i 11.
6 i 7 kwietnia zaplanowano wymianę zwrotnicy zjazdowej w kierunku Górczyna (na Głogowskiej przy skrzyżowaniu z Hetmańską).
- Wtedy zmienią się trasy tramwajów linii numer 5, 8 i 14, które nie będą dojeżdżać na Górczyn – twierdzi Łapszewicz. - Na odcinku Głogowska/Hetmańska do Górczyna uruchomiony zostanie autobus „za tramwaj” T5.
ZTM i MPK zapowiadają, że na bieżącą będą informować o zmianach w komunikacji miejskiej wynikających z następnych remontów.
Tramwaj Moderus Gamma już wozi poznaniaków - zobacz wideo:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?