Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań - Inkasent odczyta licznik raz w roku

Andrzej Janas
Jeśli używamy wyłącznie kuchenki gazowej inkasent odczyta licznik tylko raz w roku
Jeśli używamy wyłącznie kuchenki gazowej inkasent odczyta licznik tylko raz w roku FOT. MACIEJ JEZIOREK / POLSKAPRESSE
Dzwonią do naszej redakcji zaniepokojeni i zdezorientowani czytelnicy, którzy nie mogą doczekać się inkasentów odczytujących gazowe liczniki. Wielkopolska Spółka Gazownictwa zmieniła harmonogram wizyt swoich pracowników, nie... informując klientów.

Aktualny system przewiduje, że odbiorcy, korzystający tylko z kuchenek gazowych (grupa W 1) będą mieli jeden odczyt w roku (wcześniej robiono to trzykrotnie). Taki klient otrzyma więc po wizycie inkasenta fakturę za faktyczne zużycie gazu za dwa miesiące oraz pięć następnych faktur, na których będzie kwota prognozowana (zostanie wyliczona średnia). Będą na nich daty kiedy trzeba rachunek zapłacić.

Zmiany dotyczą też klientów z tak zwanej grupy W 2, czyli używających kuchenki gazowej i gazu do ogrzewania wody. Do tej pory w ich mieszkaniach inkasent odczytywał licznik co dwa miesiące, teraz pojawi się trzy razy w roku. Klient otrzyma więc jednocześnie jedną fakturę z rzeczywistym zużyciem i jedną z prognozowanym. Zmian nie ma natomiast w grupie W3, czyli odbiorcach ogrzewających gazem domy i mieszkania. Inkasent pojawi się raz na dwa miesiące i rachunek wyniesie dokładnie tyle, ile zużyto gazu.

– Zawsze na początku roku inkasent pojawiał się u mnie odczytywać gazomierz 5, najpóźniej 6 stycznia – żali się Elżbieta Ponawska z osiedla Kwiatowego. – Czekałam na niego do 10 stycznia, później zadzwoniłam ze interwencją na infolinię. Inkasent pojawił się dopiero 14 stycznia.
Opóźnienie odczytu i wystawienie rachunku nie ma większego wpływu w przypadku, gdy używamy gazu tylko do gotowania posiłków. Jednak w przypadku ogrzewania domu gazem różnice mogą wynosić nawet kilkaset złotych, które trzeba w styczniu wysupłać z portfela. Fakt że za kolejne dwa miesiące rachunek będzie niższy nie pociesza naszych czytelników.

– W styczniu jest najwięcej rachunków do płacenia, to chyba najcięższy pod względem finansowym miesiąc w roku – podkreśla Ponawska
– Mogą nastąpić drobne opóźnienia, bo od 1 stycznia gazomierze odczytuje nowa firma wybrana w przetargu – tłumaczy Leszek Łuczak, rzecznik WSG. – Teraz będzie to robić w Poznaniu 16 osób, zamiast 32 jak było to dotychczas. Dzięki temu będzie można nieco zmniejszyć nasze koszty.

Jak 16 inkasentów będzie mogło wykonać pracę, którą robiły do tej pory 32 osoby? – Liczba odczytów będzie mniejsza, więc zdołają obsłużyć wszystkich
odbiorców – wyjaśnia Łuczak.

O tym, że inkasenci rzadziej będą pojawiać się w naszych domach, gazownicy nie poinformowali swoich odbiorców.
– To jest zarządzenie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa – dodaje Leszek Łuczak i odsyła nas do PGNiG.
– Rzeczywiście, od 1 stycznia tego roku wprowadziliśmy zmiany – przyznaje Maciej Neumann, zastępca dyrektora oddziału PGNiG w Poznaniu. – W Wielkopolsce zmieniła się częstotliwość odczytu gazomierzy u większości klientów.

Dlaczego jednak nie powiadomiono o tych zasadniczych zmianach odbiorców gazu
– Nie chcieliśmy obciążać firmy dodatkowymi kosztami, wysłanie pism do wszystkich klientów sporo kosztuje – twierdzi Neumann. – Uznaliśmy że wystarczy, że klient dowie się o tym, gdy pojawi się u niego inkasent.

To, co wydaje się być nieistotne dla przedstawiciela PGNiG, jest jednak ważne dla odbiorców, bowiem ich rachunki w większości przypadków opierać się będą na wartościach prognozowanych, co często oznacza nadpłatę lub niedopłatę. Wprawdzie prognozowanie rachunków nie jest żadną nowością, bo komputer dość precyzyjnie może wyliczyć średnią z kilku rachunków, ale robienie tego w dłuższym czasie – na przykład roku – jest obarczone dużym prawdopodobieństwem błędu. Wystarczy bowiem wakacyjny wyjazd, czy też wyprowadzka jednej osoby z domu i prognozy biorą w łeb, a korekty musi dokonać odbiorca.

Jak skorygować fakturę?

Jeśli prognozowane zużycie gazu będzie różniło się od odczytanego przez nas na liczniku to można dokonać korekty rachunku. Trzeba telefonicznie, albo osobiście poinformować Biuro Obsługi Klienta o stanie naszego licznika i domagać się wystawienia nowej faktury.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto