Poznań na podium rankingu rowerowych miast w Polsce! Wyprzedziły nas tylko Warszawa i Wrocław

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznań znalazł się na podium w rankingu dużych miast przyjaznych rowerom.
Poznań znalazł się na podium w rankingu dużych miast przyjaznych rowerom. Robert Wozniak
Poznań znalazł się na trzecim miejscu w rankingu najbardziej rowerowych miast Polski, przygotowanym przez CentrumRowerowe.pl. Oceniano dziewięć największych miast (z wyjątkiem Szczecina). Wyprzedziły nas tylko Warszawa i Wrocław.

CentrumRowerowe.pl zestawiło informacje uzyskane z urzędów miast, zarządów dróg miejskich i podmiotów zajmujących się komunikacją w mieście. Oceniało stosunek długości dróg rowerowych do publicznych, stosunek ciągów rowerowo - pieszych i pieszo - rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych, liczbę stojaków na rowery, procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową, udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich, liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych, działanie roweru publicznego, bezpieczeństwo rowerzystów, a także dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów.

Można było zdobyć maksymalnie 88 punktów: Warszawa uzyskała 68 punktów, Wrocław – 66 punktów, Poznań – 57, Bydgoszcz – 54, a Gdańsk i Lublin – po 52 punkty. W poszczególnych kategoriach Poznań plasował się na różnych miejscach, najwyżej – na drugiej pozycji – znalazł się pod względem projektów rowerowych w inicjatywach obywatelskich, a także pod względem liczby miejskich stacji napraw rowerów.

Miasto idealne dla rowerzystów

Organizator rankingu zadał sobie pytanie – jakie powinno być miasto idealne dla rowerzystów?

- Wbrew pozorom wymagania cyklistów wcale nie są wygórowane - odpowiada CentrumRowerowe.pl. - Potrzeba przede wszystkim dostosowanej do jednośladów infrastruktury, takiej jaką od lat dysponują kierowcy i piesi. Wystarczy, że wszędzie będzie się dało dojechać wydzieloną ścieżką rowerową, ciągiem pieszo-rowerowym lub kontrapasem. Nie muszą one przebiegać najkrótszą możliwą drogą, byle były bezpieczne i „rozsądnie” zaprojektowane. Dołóżmy do tego sieć parkingów rowerowych oraz dbanie o stan infrastruktury przez cały rok (odśnieżanie zimą), a otrzymamy przepis na rowerową utopię. Moglibyśmy dodać do tego również szczyptę większej wyrozumiałości i życzliwości kierowców względem jednośladów. Wówczas na pewno wiele osób zmieniłoby środek transportu z autobusu czy auta na dwa kółka. Najważniejszym z wymienionych elementów są ścieżki rowerowe. One przekładają się na szybkość podróżowania i jego bezpieczeństwo. Reszta infrastruktury, czyli stojaki oraz stacje naprawy służą temu, aby jazda nie sprawiała przykrych niespodzianek – kradzieży lub awarii.

Oto 15 miejsc w Poznaniu i okolicach, gdzie można spędzić cz...

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie