Poznań: Naukowcy z UAM w grupie badaczy obiektu Hygiea. Odkryto nową planetę karłowatą?

MIKOZaktualizowano
Obraz sferycznego kształtu planetoidy Hygieia
Obraz sferycznego kształtu planetoidy Hygieia Fot. UAM/European Southern Observatory
Naukowcy, wśród których znaleźli się również badacze z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, obserwowali planetoidę Hygiea. Wg nich są podstawy do zaliczenia jej w poczet planet karłowatych Układu Słonecznego. Wyniki badań naukowców zostały opublikowane na łamach prestiżowej "Nature Astronomy".

Dr Edyta Podlewska-Gaca, dr Przemysław Bartczak, dr Grzegorz Dudziński, prof. Agnieszka Kryszczyńska, prof. Tadeusz Michałowski oraz dr Anna Marciniak uczestniczą w międzynarodowym zespole badawczym kierowanym przez Pierra Vernazza z Laboratoire d'Astrophysique de Marseille we Francji.

Wykorzystując jeden z największych na świecie teleskopów - ESO VLT(Very Large Telescope), na którym zastosowano zaawansowany system optyki adaptacyjnej (SPHERE), wykonano obserwacje planetoid z niespotykaną dotąd rozdzielczością. Pomiary na teleskopie VLT zostały wsparte dodatkowo obserwacjami za pomocą małych teleskopów, także amatorskich, zarejestrowanych w serwisie GaiaGOSA prowadzonym w Instytucie Obserwatorium Astronomiczne UAM. Badania trwały 1,5 roku.

Zobacz też: Na Morasku powstanie nowy akademik UAM. Zamieszka tam 400 studentów [WIZUALIZACJE]

Jednym z badanych obiektów była planetoida (10) Hygiea, czwarta co do wielkości planetoida znajdująca się w pasie pomiędzy Marsem i Jowiszem.

- Dzięki obserwacjom wykonanym na teleskopie VLT, który jest jednym z najpotężniejszych systemów obrazujących na świecie, mogliśmy wyznaczyć parametry fizyczne planetoidy Hygiea, oraz zbadać jej historię dynamiczną

– mówi dr Edyta Podlewska-Gaca.

Okazało się również, że okres rotacji jest dwa razy krótszy niż do tej pory sądzono. Dalsze badania wsparte symulacjami numerycznymi pokazały, że sferyczny kształt Hygiei oraz jej rodzina są prawdopodobnie rezultatem czołowej kolizji z dużym obiektem o średnicy pomiędzy 75 a 150 km, która miała miejsce około 2 mln lat temu. W wyniku tego zderzenia planetoida została rozbita, ale duża jej część ponownie się połączyła, głównie pod wpływem własnej grawitacji, nadając jej dzisiejszy prawie sferyczny kształt. Reszta obiektów powstałych wskutek kolizji tworzy grupę ponad 7000 ciał zaliczanych do rodziny Hygiei – informuje Biuro Prasowe UAM.

Wyznaczenie, w ramach prowadzonych badań, dokładnego kształtu i rozmiaru Hygiei daje podstawy do zaklasyfikowania jej do grupy planet karłowatych.

Hygiea spełnia obecnie wszystkie cztery konieczne warunki, aby zaklasyfikować ją jako planetę karłowatą:

• krąży wokół Słońca,
  • nie jest księżycem,
  • nie wyczyściła otoczenia swojej orbity,