Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań obrał kurs na rzekę! Jak będą wyglądać tereny nad Wartą w przyszłości? Sprawdź!

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Tarasy nad brzegiem rzeki, mariny, miejsca na biwaki czy dla wędkarzy, nowe przeprawy przez Wartę to pomysły na tereny nadwarciańskie
Tarasy nad brzegiem rzeki, mariny, miejsca na biwaki czy dla wędkarzy, nowe przeprawy przez Wartę to pomysły na tereny nadwarciańskie MPU Poznań
Jak zmieniły się tereny nadwarciańskie i jak mogą wyglądać w przyszłości? MPU przygotowała koncepcję zagospodarowania doliny Warty. – To dokument otwarty, do dyskusji – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta. – Dzieli on tereny nadwarciańskie na różne obszary ze względu na uwarunkowania przyrodnicze, infrastrukturalne, rekreacyjne, sportowe - mówi. Poznań już kilka lat temu obrał kurs na rzekę.

W 2012 r. zrodziła się wspólna inicjatywa miasta oraz firm Kuiper-Compagnons, DHV i SwedeCenter – Partnerstwo „Na rzecz Warty”. Za pieniądze spółek oraz rządu holenderskiego powstała strategia rozwoju miasta. Stała się ona podstawą do wypracowania obecnej koncepcji.

– Miasto nadało rytm powrotowi nad rzekę, realizując przez ostatnie kilka lat różnego typu działania. Powrót stał się faktem. Mieszkańcy pokazali, że tego chcą – twierdzi Wiśniewski. – Konieczne stało się zrobienie kolejnego kroku. Miasto powinno przedstawić konkretne pomysły na zagospodarowanie tych terenów, nadać poszczególnym obszarom określone funkcje.

Wiśniewski podkreśla, że Warta to miejsce dla wszystkich, dlatego trzeba było uwzględnić potrzeby wielu grup – wędkarzy, rowerzystów, sportowców, osób szukających terenów do wypoczynku i rekreacji. – A także uwzględnić w części śródmiejskiej aspekty historyczne i kulturotwórcze, chronić walory przyrodnicze – dodaje Wiśniewski. – Koncepcja umownie dzieli tereny wzdłuż rzeki na trzy obszary – przyrodniczo-sportowy, odcinek śródmiejski oraz powyżej wiaduktu kolejowego czyli szeroki teren klina zieleni, który nie powinien być zmieniany z wyjątkiem wprowadzenia elementów rekreacji. Te tereny szczegółowo podzielono na pięć stref.

Wyodrębniono strefy: klina południowego (od A2 do mostu Przemysła), sportu ( od mostu Przemysła do mostu Królowej Jadwigi), śródmiejską (od mostu Królowej Jadwigi do mostu kolejowego), rekreacji (od mostu kolejowego do mostu Lecha), północnego klina zieleni (od wiaduktu kolejowego aż do kładki w Owińskach).

– Dopuszcza się różne rozwiązania, na przykład częściowe przywrócenie rzeki w Starym Korycie Warty. Dokument zawiera propozycję budowy kilku przepraw przez rzekę, między innymi mostów Winogradzkiego czy po śladzie III ramy komunikacyjnej. Są też miejsca, które wymagają doprecyzowania projektowego, wśród znajduje się północna część Ostrowa Tumskiego czy tereny w rejonie Politechniki Poznańskiej – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta.

Pierwsza strefa południowy klin zieleni

Pierwsza z pięciu stref – południowy klin zieleni obejmuje odcinek rzeki od A2 do mostu Przemysła. Z uwagi na walory przyrodnicze, ujęcie wody, duży obszar zagrożony powodzią możliwości zagospodarowania terenu są ograniczone. Proponuje się tu np.: utworzenie punktu informacji ekologicznej, miejsca dla wędkarzy oraz na biwak (w pobliżu mostu Przemysła), powstanie Wartostrady po obu stronach rzeki oraz nowego mostu Dębińskiego po śladzie III ramy, nową zabudowę wzdłuż Starołęckiej. Docelowo ma też powstać osiedle Portowo.

Zobacz wizualizacje zagospodarowania terenów nad Wartą:

Tarasy nad brzegiem rzeki, mariny, miejsca na biwaki czy dla wędkarzy, nowe przeprawy przez Wartę to pomysły na tereny nadwarciańskie

Poznań obrał kurs na rzekę! Jak będą wyglądać tereny nad War...

Strefa sportu

Druga strefa – sportu ograniczona jest mostami Przemysła i Królowej Jadwigi. Na zachodnim brzegu mogłaby powstać nowa Wartostrada, miejsca wypoczynku, na biwak, nowe boisko. Natomiast od strony osiedli ratajskich zmian jest więcej. Obok mostu Królowej Jadwigi zaplanowano parking, w miejscu plaży miejskiej, która ma się przenieść – część gastronomiczną, a obok niej przystań na motorówki i jachty. Ponadto mają pojawić się tarasy nad brzegiem z pomostami, nowe slipy, park wzdłuż os. Piastowskiego zostanie zmodernizowany. A dwie dzielnice – Rataje i Wilda – połączy kładka pieszo-rowerowa.

Strefa śródmiejska

Strefa śródmiejska to odcinek pomiędzy mostami Królowej Jadwigi a Kolejowym. To miejsce na styku czterech klinów zieleni, w sercu miasta, w pobliżu szlaków i atrakcji turystycznych. Wiśniewski wskazuje m.in. na potencjał Starej Gazowni, Elektrociepłowni Garbary, które po rewitalizacji będą pełnić nowe funkcje.

Przez ostatnie lata wiele się tutaj zmieniło, stanął KontenerArt, wybudowano kolejne odcinki Wartostrady czy zaplecze przystani jachtowej w Starym Porcie (prysznice, toalety, pralnia dla żeglarzy plus punkt gastronomiczny). Koncepcja uwzględnia rozbudowę „Kontenerów”, wybudowanie przystani w Starym Porcie, kładki Berdychowskiej. Nowe zagospodarowanie Starego Koryta Warty (ma łączyć nadwarciańską strefę rekreacyjną z okolicami Starego Rynku), tarasy nadrzeczne.

Dodajmy, że pieszo-rowerowa kładka Berdychowska połączy Stary Rynek z Kampusem Politechniki, Ostrowem Tumskim oraz Maltą, ma być gotowa w 2023 r.

Strefa rekreacji

Strefa rekreacji rozciąga się od mostu kolejowego do Lecha. To teren można powiedzieć dziewiczy, ale i tu szykują się zmiany. Przewidziano np.: mosty na Cybinie, kładkę pieszo-rowerową, most Winogradzki (na wysokości skrzyżowania Szelągowskiej z ul. Winogrady), nową marinę, a na Zawadach – nowe boiska sportowe. W sąsiedztwie parku ekologicznego z łąkami kwietnymi i kładkami pieszymi dopuszcza się możliwość biwakowania, a w pobliżu tego miejsca także usługi gastronomiczne. Na drugim brzegu Warty, na Szelągu miasto chce powiększyć plażę oraz część gastronomiczną.

Strefa północnego klina zieleni

Strefa północnego klina zieleni wybiega poza granice Poznania, ale jej wydzielenie jest zasadne, jeśli zważyć na łączące Poznań i gminę Czerwonak projekty, które są efektem współpracy w ramach Metropolii Poznań. Piąta strefa obejmuje odcinek rzeki od wiaduktu kolejowego do kładki w Owińskach. Zakłada się przedłużenie Wartostrady do Czerwonaka, wydzielenie obszaru na biwaki, wybudowanie dwóch kładek pieszo-rowerowych w Czerwonaku i Owińskach oraz nowej przeprawy przez Wartę na wysokości Czerwonaka.

– Koncepcja to dobry materiał wyjściowy do dyskusji. Zachęcamy do nadsyłania uwag, udziału w konsultacjach – mówi Wiśniewski.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto