Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań szykuje się do II etapu budowy tramwaju na Naramowice: trasy między Wilczakiem a Garbarami

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Rejon stacji Poznań Garbary zyska na znaczeniu po wybudowaniu połączenia z Wilczakiem i dalej - z Naramowicami.
Rejon stacji Poznań Garbary zyska na znaczeniu po wybudowaniu połączenia z Wilczakiem i dalej - z Naramowicami. PIM
Tramwaj na Naramowice będzie już wkrótce – na pewno do końca czerwca – dojeżdżać do przystanka końcowego przy ul. Błażeja. Na razie wybudowany w I etapie odcinek obsługiwać będzie tramwaj linii 10, który od 1 kwietnia z Dębca będzie dojeżdżać do ul. Lechickiej/Naramowickiej, a później zastąpi linię 3 w kursach od pętli przy ul. Wilczak do ul. Błażeja. Miasto myśli jednak o kolejnym etapie budowy linii na Naramowice, czyli o doprowadzeniu do trasy Wilczak – Błażeja tramwajów ruszających z rejonu ul. Garbary. Pojadą one torowiskiem, które będzie wybudowane na ul. Szelągowskiej i Garbary, a przy samej stacji – przepustem pod torem kolejowym.

Wybudowanie tej części linii pozwoli na zapewnienie połączeń Naramowic i Starego Miasta, a także kierunków obsługiwanych przez pociągi dojeżdżające do Garbar. Poznań szuka więc środków na budowę, a jednocześnie szlifuje plany II etapu budowy trasy, zapoczątkowane jeszcze w 2018 roku, na etapie prac przedprojektowych. Są one wsparte przyznaną ostateczną decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych i konkretnymi działaniami już przeprowadzonymi z myślą o tym połączeniu.

- W ubiegłym roku, w rejonie al. Armii Poznań, realizowano prace związane z montażem kabla zasilającego dla powstającej trasy tramwajowej między pętlą Wilczak a ul. Błażeja na Naramowicach, tzn. I etapu inwestycji – mówi Maja Chłopocka – Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Dla II etapu spółka PIM realizuje prace przedprojektowe, prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych.

Poznań szuka środków na budowę trasy

- Wśród planowanych inwestycji tramwajowych ta trasa jest dla nas priorytetem, bo uzupełni powstający odcinek do ul. Błażeja – zapewnia Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - To znacząco skróci dojazd do centrum z Naramowic, odciążając węzeł przy moście Teatralnym. Dlatego równolegle z toczącymi się pracami pierwszego etapu budowy trasy na Naramowice, przygotowujemy dokumentację potrzebną do realizacji kolejnego etapu. Przed nami starania o pozyskanie środków zewnętrznych, co jest kluczowym zadaniem. Bez takiego wsparcia miasto nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować budowy.

Zobacz też: Teren przy ul. Norwida w Poznaniu zostanie zagospodarowany. Co powstanie w sąsiedztwie trasy PST?

W ramach II etapu budowane zatem będzie torowisko o długości ponad trzech kilometrów, od pętli Wilczak (u zbiegu ulic Słowiańskiej, Szelągowskiej i Naramowickiej), przez ul. Szelągowską, ul. Garbary, aż do skrzyżowania z ul. Małe Garbary i Estkowskiego. Jednocześnie zmieni się przebieg torowiska przy ul. Wolnica i Małe Garbary. Tramwaje będą stawać na przystankach w pobliżu obecnych miejsc zatrzymywania się autobusów. Połączenie tramwajowe wzdłuż ulicy Szelągowskiej i Garbary ma przynieść, według szacunków miasta, zmniejszenie liczby osób jadących do centrum samochodami, a tym samym spadek emisji zanieczyszczeń oraz hałasu.

Stacja Garbary stanie się lokalnym centrum przesiadkowym

Budowa linii z Garbar do Wilczaka spowoduje zmiany w rejonie dworca kolejowego Poznań Garbary. Miasto chce zapewnić optymalne warunki przesiadki dla pasażerów pociągów i tramwajów, do tego dojdą miejsca postojowe dla samochodów, stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, postój taxi, stanowisko carsharingu – wszystko by zachęcić do dalszej podróży przez Poznań komunikacją miejską.

- Tramwaj w rejonie przystanku Poznań - Garbary będzie przemieszczał się poniżej linii kolejowej nr 3, nowym przepustem po zachodniej stronie ul. Garbary – dodaje Maja Chłopocka – Nowak.

Terminu rozpoczęcia II etapu budowy trasy tramwajowej na Naramowice nie można jeszcze precyzować: zależny jest od pozyskania środków zewnętrznych na budowę. Nie wiadomo jeszcze, czy budowa rozpocznie się od strony Garbar, czy od Wilczaka, czy może równolegle z dwóch stron.

- Jesteśmy gotowi do przejścia w fazę opracowania dokumentacji projektowej, co nastąpi gdy tylko uda się miastu zapewnić środki finansowe - mówi Marcin Gołek, wiceprezes PIM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto