Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

POZNAŃ - W kwietniu rozpocznie się rozbiórka wiaduktu Antoninek

Elżbieta Sobańska
Wiadukt Antoninek jest w fatalnym stanie technicznym. Po jego rozbiórce powstanie estakada nad ulicą Warszawską
Wiadukt Antoninek jest w fatalnym stanie technicznym. Po jego rozbiórce powstanie estakada nad ulicą Warszawską Andrzej Szozda
W kwietniu rozpocznie się rozbiórka wiaduktu Antoninek. Prace będą prowadzone etapami. W ciągu dwóch lat, powstanie w tym miejscu nowy wiadukt. Przymiarki do realizacji tej inwestycji trwały od kilku lat. Przebudowa jest konieczna, bo stan techniczny wiaduktu jest zły. Według ekspertyz, przy obecnym natężeniu komunikacyjnym w tej części miasta, należy go rozebrać i postawić od nowa.

Po rozbudowie nie będzie to już typowy wiadukt, ale węzeł, składający się z trzech obiektów, a nie – jak do tej pory – jednego. Co za tym zmieni się również układ komunikacyjny w tym rejonie miasta.

Na trasie z Poznania do Swarzędza kierowcy pojadą dwoma wiaduktami. Pierwszy z nich będzie się mieścić nad torami kolejowymi, drugi nad łącznicą prowadzącą w stronę ulicy Bałtyckiej i Bogucina. Natomiast jezdnia pomiędzy wiaduktami zostanie poprowadzona na wysokim nasypie.

– Ze względu na bezpieczeństwo trudnym etapem będą prace nad czynną linią kolejową z Poznania do Warszawy – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora do spraw inwestycji poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich. – Prawdopodobnie część robót budowlanych w tym miejscu trzeba będzie wykonywać nocą, choć przez kilka godzin, a także w weekendy, kiedy jest mniejsze natężenie ruchu – wskazuje. Nowy węzeł Antoninek będzie posiadał dodatkową konstrukcję, czyli estakadę biegnącą nad ulicą Warszawską. Będą nią jeździć pojazdy kierujące się z Poznania w stronę Bogucina. Węzeł przystosowany zostanie także pod planowaną III ramę komunikacyjną.

W ramach inwestycji powstanie kanalizacja deszczowa, stacja transformatorowa, przebudowana będzie sieć wodociągowa, linie elektroenergetyczne, sieci telekomunikacyjne oraz gazowa. Dla zmniejszenia hałasu powstaną ekrany akustyczne, które oddzielą trasę od osiedla Antoninek. Ponadto zbudowane zostaną dwa zbiorniki retencyjne na cieku Szklarka.

Budowa węzła będzie kosztować ponad 87 milionów zł.
– Wyłoniliśmy już w przetargu wykonawcę – mówi Skałecki. – Teraz jesteśmy w trakcie ubiegania się o dofinansowanie unijne inwestycji.

Na pewno będą utrudnienia

Przebudowa wiaduktu Antoninek potrwa dwa lata i będzie się wiązała z utrudnieniami dla kierowców.
Obecny wiadukt znajduje się na jednym z ważniejszych szlaków komunikacyjnych w mieście. Jest on częścią drogi krajowej numer 92. Roboty budowlane, odbywać się będą bez zamknięcia obiektu dla samochodów i kolei. Wszystkie istniejące kierunki zostaną zachowane. Trzeba się jednak liczyć ze zmianami w ruchu. Na trasie zamiast trzech pasów w każdą stronę, do dyspozycji kierowców będzie jeden pas, natomiast na samym wiadukcie dwa pasy prowadzące z Poznania w kierunku Swarzędza, oraz jeden w kierunku przeciwnym.
W pierwszym etapie prac rozebrana zostanie nitka północna wiaduktu (prowadząca do centrum Poznania). Zmieni się też układ komunikacyjny w pobliżu planowanego węzła. U zbiegu ulic Miłowita i Światopełka powstanie rondo wraz z łącznicami prowadzącymi do i od ulicy Warszawskiej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto