Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznaniacy komentują podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Zapowiedzianą na styczeń podwyżkę cen biletów ZTM wszyscy ...
Zapowiedzianą na styczeń podwyżkę cen biletów ZTM wszyscy ... archiwum/Kuba Błoszyk
Zapowiedzianą na styczeń podwyżkę cen biletów ZTM wszyscy komentują zgodnym chórem, zapowiadając rezygnację z usług MPK.

We wtorek po dość burzliwej sesji Rady Miasta radni stosunkiem głosów 19:17 przegłosowali podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej. Po 1 stycznia 2013 r. za bilet 15-minutowy zapłacimy 2,80 zł, a za półgodzinny 3,60 zł. Zdrożeje też popularna sieciówka na 30 dni – jej cena wzrośnie do 107 zł.

Kiedy tylko opublikowaliśmy artykuł informujący o decyzji radnych, pojawiło się pod nim całe mnóstwo Waszych komentarzy. Jesteście w nich zgodni, uważając, że do podwyżki nie powinno dojść. Wielu z Was deklaruje rezygnację z MPK na rzecz samochodu, roweru, a nawet spacerów. Uważacie, że w efekcie przychody ze sprzedaży biletów wcale nie wzrosną. Proponujecie także radnych i urzędnikom poszukanie oszczędności gdzie indziej, przede wszystkim we własnych kieszeniach.

Sporo osób szczególnie oburza fakt, że zignorowano zdanie 16 tysięcy osób, które podpisały się pod obywatelskim projektem „zamrażającym” obecne ceny biletów.

Poniżej przedstawiamy zaledwie kilka z Waszych komentarzy:

Przesiadam się na rower albo autko. 99 zł to już jest dla mnie duże obciążenie, a co dopiero ponad stówka. Decydują ludzie, którzy nie rozumieją, że dla wielu nawet 30 zł to już jest majątek. (mania)

Może i w miesiącach styczeń-marzec, to im się opłaci, bo ludziom zimno, wolą ponarzekać, ale tramwajem pojadą. Ale za to w miesiącach ciepłych nikt tyle kasy nie wyda, bo to chore. Większość zacznie śmigać rowerem albo autkiem, ewentualnie pieszo. I w budżecie i tak będzie dziura. (franio)

Wydawało mi się, że miasto chciało stworzyć komunikację jako alternatywę dla mieszkańców, która miała ograniczyć korki. Robią dokładnie odwrotnie! Na dodatek oglądając wczoraj program w jednej ze stacji TV, jedna z osób popierających podwyżkę powiedziała, że pod protestem nie podpisali się w większości mieszkańcy Poznania. Moje pytanie: czy w mieście pracują tylko mieszkańcy Poznania? A gminy ościenne to co? Wcale się nie dziwię, że rośnie liczba aut w mieście. (Anka84)

Jak tylko się ociepli to na drodze zobaczymy znacznie więcej rowerzystów niż w poprzednim sezonie. Skandalem jest podwyższanie cen, niech sobie pensje obetną i nimi załatają dziurę budżetową. Taki mały śmieszny paradoks – wiadome jest, że po podwyżce mniej ludzi zacznie korzystać z komunikacji miejskiej, przez co dziura w budżecie się nie wypełni, więc po co ją podwyższać? (qłitmen)

Żeby pojechać do kina, bardziej opłaca się zatankować samochód i do tego jeszcze krążyć szukając miejsca parkingowego, niż płacić 20 zł za byle jaką, dwuosobową podróż tramwajem. Jestem zaskoczona takim zarządzaniem i pewnie stracą na tym więcej niż zyskają, bo komunikacją miejską będą jeździć tylko ci, którzy są do tego zmuszeni, a jak studenci wyjadą do domów, to zostaniecie z pustymi, bezużytecznymi, nowymi tramwajami. Pewnie w wakacje przez to stwierdzicie, że za mało jest wpływów i będzie kolejna podwyżka od 1 września! Brawo. (taka sobie)

Najbardziej boli nie sama podwyżka, a kompletne olanie inicjatywy społecznej, która chciała przeciwdziałać podwyżce. Ot, demokracja - radni (w swoich autach) wiedzą lepiej. Miasto rozkopane, MPK jeździ jak chce, to dodatkowo potęguje efekt całości.
Nowe tramino, owszem są, ale co z tego, skoro polityka ruchu miejskiego jest coraz bardziej prosamochodowa (i tu nie chodzi tylko o regulację sygnalizacji świetlnych tak, że ruch samochodowy ma wyższy priorytet, ale remonty - most dworcowy, za pewne również wkrótce rondo rataje - centrum miasta dla samochodów). Poza tym padł ostatnio pomysł na oszczędzaniu za pomocą zmniejszeniu ilości kursów tramwajów i autobusów, jak i ograniczeniu ogrzewania. Brawo. (duppek)

Proponuję akcję "Jeżdżę bez biletu" – nie kupujemy biletu, wsiadamy, zachęcamy innych. Jak w wagonie będzie 10-20 osób bez biletu to nawet nie będą mieli jak wystawić tylu mandatów. Na niektórych trasach kontrole są tak rzadkie, że nie trzeba wcale kupować biletów. Jak się ludzie nauczą gdzie nie trzeba to się oczka otworzą, jak wpływy zaczną systematycznie spadać. (gacik)

Żeby chociaż miesięczne pozostawili w tej samej cenie - taki bonusik dla stałych klientów - ale nie, po co. Obudzą się z ręką w nocniku, jak się okaże, że po przekalkulowaniu nowych tras ludzie kupią tańsze bilety miesięczne (przystanek lub dwa można z buta, wyjdzie taniej), lub przesiądą się na rower (też wyjdzie taniej). Część nie zapłaci w ogóle, bo i tak kontrola to śmiech na sali. I ciekawe skąd wtedy wezmą brakujące miliony na zapchanie dziury budżetowej. (pegi)

W tym momencie, jeśli ktoś chce w ogóle jeździć MPK, to opłaca mu się wyłącznie kupić od razu bilet roczny, ale nie każdy dysponuje od ręki taką sumą [...] Jak dobrze, że to ostatnie 4 miesiące dojeżdżania MPK, potem tankuję moje oszczędnie jeżdżące autko i wydaję tyle samo, a mam bezpośrednio, ciepło, sucho, wygodnie i z ulubionym radiem :) Może każę sobie je „zagazować”, to wyjdzie dwa razy taniej z szybkim zwrotem inwestycji. (miyo)

Proponuję teraz pompować miliony w modernizację dróg, bo za chwile zamiast 2 pasów będzie potrzebnych 5. Zamiast ceną kusić, aby przesiąść się na komunikację miejską, władze Poznania wolą straszyć cenami - bardzo mądra decyzja [...] Jak zwykle radni nie pomyśleli. Podpisując umowę na remonty, trzeba myśleć czy są na to pieniądze. Ja nie kupuję sobie nowego auta, na które mnie nie stać, tylko kupuje takie, na jakie mnie stać! (pasażer)

Z jednej strony Rysio robi akcję popierającą demokratyczny udział mieszkańców w wydawaniu bejmów - na co wydać 10 baniek - a z drugiej strony olewa demokratyczny głos ludzi protestujących przeciw podwyżkom cen biletów. Co zrobił magistrat, MPK czy ZTM, by poszukać forsy u siebie a nie sępić od poznaniaków ? (ula)

Czekamy na Wasze kolejne opinie - jak zamierzacie sobie radzić, aby jak najmniej odczuć skutki podwyżki?

Czytaj też:
To pewne - podwyżka cen biletów ZTM już 1 stycznia 2013 r.!

Nie pomogło zebrane 16 tysięcy podpisów. Radni przegłosowali podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej.



**

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto