Helmuty, czyli kultowe tramwaje GT8 produkowane były przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Do Poznania trafiły w 1996 roku. Zadebiutowały rok później na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W czasie pierwszej dostawy realizowanej w latach 1996–1999 dostarczono do Poznania 22 wagony.
Sprawdź też: Znasz gwarę poznańską? Dopasuj słowo do opisu! [NOWY QUIZ]
Przez lata wiernie służyły poznaniakom. Przez 22 lata łącznie w Poznaniu pojawiło się 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem. Nawet ich pieszczotliwa nazwa "Helmuty" została nadana przez poznaniaków, bo kojarzyła im się z niemieckim wytwórcą.
Ostatnia podróż Helmutami
Dziś poznaniacy mogli poznać ich historię, a także wyruszyć w ostatnią podróż po Poznaniu Helmutami. W związku z zakupem Moderusów Gamma Helmuty zostaną wycofane. Pozostaną tylko dwa wagony do turystycznego przewozu pasażerów: GT6 i GT8.
- Darzyłam szczególną sympatią te wagony. Było w nich dużo miejsca, przestrzeni. Siedzenia wbrew pozorom były wygodne. Jedyną niedogodnością były wysokie schody - mówi Natalia Olejnik, która w niedzielę wyruszyła w podróż Helmutami.
Sprawdź też:
- Te tramwaje zawsze będą kojarzyły nam się z Poznaniem. Są symbolem tego miasta - mówi Bożena, która wraz z wnukami także przyszła pożegnać kultowe wagony.
Helmuty przez lata cieszyły się nie tylko uznaniem pasażerów, ale także samego przewoźnika. Jak podkreślał Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych.
Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego.
Wystawa wagonów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zorganizowało także wystawę wagonów. Zobaczyć można było m.in. wagony zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.
Dodatkowo umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzili kwestę "Ratujmy Stare Bimby".
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?