Poznawali zasady logistyki miejskiej i badali zjawisko kongestii

Katarzyna Sklepik
W Wyższej Szkole Logistyki zastanawiano się, jak zmniejszyć korki w mieście
W Wyższej Szkole Logistyki zastanawiano się, jak zmniejszyć korki w mieście Renata Lisiecka
Jak działa system Bus Rapid Transit? Czy wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów rozładują korki w mieście? Z czego słynie Kurytyba?

Na dwudniowej konferencji "Logistyka Miejska" - zorganizowanej przez Studenckie Koło Naukowe Logistyki "CorLog" z Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu - 130 osób z 17 kół naukowych z różnych uczelni z całej Polski badało zjawisko korkowania się miasta, tzw. kongestii.

Nowoczesny system szybkich autobusów to doskonała alternatywa dla zakorkowanego miasta Poznania, ale również dla innych większych aglomeracji. - Ukazana struktura Bus Rapid Transit (BRT) wykorzystywana w Brazylii w mieście Kurytyba jest jednym z najbardziej opłacalnych rozwiązań transportu publicznego. Systemy te bazują na takich rozwiązaniach jak autobusy z dużą liczbą miejsc dla pasażerów, posiadają oddzielne pasy dla ruchu autobusów i przystanki na których pasażerowie mogą szybko wsiadać i wysiadać z pojazdu - mówi Paweł Rasiński z NKL Dialog z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

- Transport taki jest oczywiście ekologiczny i niezaprzeczalnie powoduje zmniejszenie zatłoczenia w komunikacji dodał drugi prelegent z Katowic Paweł Ochojski.
Węzły przesiadkowe na przykładzie Wrocławia i korzyści z zastosowania tych węzłów omówiła Ewa Stępniewska ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

- Przystanki w węźle są wspólne dla tramwaju i autobusu. Dzięki temu mamy krótki czas przesiadki, co w jakimś też stopniu zwiększa bezpieczeństwo. Przejścia są przystosowane dla osób niepełnosprawnych, a perony zadaszone. Innowatorem w tych rozwiązaniach jest Rzym - w mieście sprawnie funkcjonuje multiwęzeł przesiadkowy - Termini.

W czasie konferencji uczestnicy zostali na moment przeniesieni w świat "grywalizacji". Game Based Marketing - czyli zastosowania mechaniki gier w logistyce miejskiej.

- Drugie pokolenie z generacji Y to ludzie uczący się szybciej poprzez wykorzystanie mechanizmów z gier komputerowych - mówi Dawid Neumann. - Sposób myślenia jest na tyle uniwersalny i elastyczny, że może być wykorzystywany również w logistyce. Uczestnicząc w grze zespołowej mamy chęć rywalizacji pomiędzy sobą, wyznaczamy sobie określone cele i dążymy do ich realizacji.

"Grywalizacja" rozwinęła się w Londynie od listopada zeszłego roku. Główne założenia gry to przechodzenie kolejnych etapów, uzyskiwanie punktów, premii poprzez pokonywanie miasta z kartą miejską w ręku. Jadąc z punktu A do punktu B planujemy trasę - w zależności od wyboru środka transportu naliczane są punkty.

Kolejni prelegenci poruszali tematy związane bezpośrednio z kongestią miejską. Bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych, korzyści płynące z zastosowań nowoczesnej komunikacji z zastosowaniem Ethernetu - systemu pokładowego w tramwajach. Omówili także "Autolib" - program stosowany w Paryżu, polegający na ekologicznej wypożyczalni samochodów elektrycznych.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

Polskie fabryki Volkswagena w całości zasilane eko-energią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie