Pasażerowie od końca maja już korzystają z nowego dworca kolejowego, ale to nie znaczy, że z okolicy zniknęły koparki, a budowlańcy wyjechali na zasłużony urlop. Jest dokładnie przeciwnie – nowy dworzec PKP to bowiem jedynie element cały czas budowanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
- W tej chwili wzdłuż mostu Dworcowego wznoszony jest fragment kompleksu ZCK, którego integralną częścią jest nowy dworzec PKS z 19 stanowiskami dla autobusów – informuje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit, która buduje ZCK. – Nad gotowymi już kondygnacjami montowane są stalowe ości ażurowej konstrukcji dachu, identyczne jak w budynku dworca PKP.
Codziennie przybywa też kolejnych stóp fundamentowych, na których wzniesie się gmach centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center.
Od lipca zaplanowano jedną z najtrudniejszych logistycznie operacji – budowę trzypoziomowego parkingu, który będzie wznoszony nad czynną linią kolejową, nad peronami I, II i III. Pierwsze prace już jesienią.
- Planowane jest wyłączenie dwóch torów przy peronie III od strony wschodniej peronu, co nie spowoduje utrudnień w ruchu pociągów – zapewnia Terlecki. – Ma to umożliwić pracę dźwigów operujących od strony placu budowy. Na przełomie czerwca i lipca wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów uwzględniający wyżej wymienione prace.
Podobnie jak to było przy budowie dworca, z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych prace aż do momentu zbudowania pierwszej i drugiej kondygnacji prowadzone będą głównie nocą. Jak opowiada Terlecki, szczególnie trudny, a zarazem bardzo efektowny będzie etap związany z zamontowaniem czterech gigantycznych kratownic ważących po 150 ton każda, na których ma się oprzeć cała konstrukcja parkingu. Ich montaż zaplanowano pod koniec wakacji z użyciem specjalnie dobranych do tego celu żurawi o dużych nośnościach.
- Operacja będzie równie skomplikowana jak przy budowie Stadionu Miejskiego przy ul. Bułgarskiej, kiedy to wciągano olbrzymie kratownice, na których opiera się cały dach i konstrukcja stadionu – wyjaśnia rzecznik prasowy TriGranit.
Budowa Zintegrowanego Zentrum Komunikacyjnego oznacza także konieczne zmiany w układzie drogowym. Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Matyi i Towarowej aż do ul. Przemysłowej. Powstanie także nowe przejście podziemne na wysokości biurowca Delta, gdzie znajdzie się też nowy przystanek tramwajowy.
- Ponadto dojdzie do przedłużenia ulicy ks. Jakuba Wujka oraz budowy dojazdowych dróg wewnętrznych, ścieżek rowerowych, chodników i parkingu rowerowego – mówi Terlecki.
Do końca czerwca do Wydziału Architektury UM powinien trafić wniosek o pozwolenie na realizację pierwszego etapu obejmującego przebudowę skrzyżowania, budowę nowego przejścia podziemnego oraz przystanku tramwajowego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze prace powinny rozpocząć się pod koniec roku. Utrudnienia w ruchu nie powinny trwać dłużej jak 3-4 miesiące.
Zobaczcie zdjęcia zrobione przez nas 19 czerwca:
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?