Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prace przy dworcu cały czas trwają

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Po oddaniu do użytku budynku dworca kolejowego budowlańcy nie ...
Po oddaniu do użytku budynku dworca kolejowego budowlańcy nie ... Zenon Kubiak
Po otwarciu budynku dworca kolejowego budowlańcy nie mają wolnego. Trwa budowa reszty Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

Pasażerowie od końca maja już korzystają z nowego dworca kolejowego, ale to nie znaczy, że z okolicy zniknęły koparki, a budowlańcy wyjechali na zasłużony urlop. Jest dokładnie przeciwnie – nowy dworzec PKP to bowiem jedynie element cały czas budowanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

- W tej chwili wzdłuż mostu Dworcowego wznoszony jest fragment kompleksu ZCK, którego integralną częścią jest nowy dworzec PKS z 19 stanowiskami dla autobusów – informuje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit, która buduje ZCK. – Nad gotowymi już kondygnacjami montowane są stalowe ości ażurowej konstrukcji dachu, identyczne jak w budynku dworca PKP.

Codziennie przybywa też kolejnych stóp fundamentowych, na których wzniesie się gmach centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center.

Od lipca zaplanowano jedną z najtrudniejszych logistycznie operacji – budowę trzypoziomowego parkingu, który będzie wznoszony nad czynną linią kolejową, nad peronami I, II i III. Pierwsze prace już jesienią.

- Planowane jest wyłączenie dwóch torów przy peronie III od strony wschodniej peronu, co nie spowoduje utrudnień w ruchu pociągów – zapewnia Terlecki. – Ma to umożliwić pracę dźwigów operujących od strony placu budowy. Na przełomie czerwca i lipca wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów uwzględniający wyżej wymienione prace.

Podobnie jak to było przy budowie dworca, z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych prace aż do momentu zbudowania pierwszej i drugiej kondygnacji prowadzone będą głównie nocą. Jak opowiada Terlecki, szczególnie trudny, a zarazem bardzo efektowny będzie etap związany z zamontowaniem czterech gigantycznych kratownic ważących po 150 ton każda, na których ma się oprzeć cała konstrukcja parkingu. Ich montaż zaplanowano pod koniec wakacji z użyciem specjalnie dobranych do tego celu żurawi o dużych nośnościach.

- Operacja będzie równie skomplikowana jak przy budowie Stadionu Miejskiego przy ul. Bułgarskiej, kiedy to wciągano olbrzymie kratownice, na których opiera się cały dach i konstrukcja stadionu – wyjaśnia rzecznik prasowy TriGranit.

Budowa Zintegrowanego Zentrum Komunikacyjnego oznacza także konieczne zmiany w układzie drogowym. Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Matyi i Towarowej aż do ul. Przemysłowej. Powstanie także nowe przejście podziemne na wysokości biurowca Delta, gdzie znajdzie się też nowy przystanek tramwajowy.

- Ponadto dojdzie do przedłużenia ulicy ks. Jakuba Wujka oraz budowy dojazdowych dróg wewnętrznych, ścieżek rowerowych, chodników i parkingu rowerowego – mówi Terlecki.

Do końca czerwca do Wydziału Architektury UM powinien trafić wniosek o pozwolenie na realizację pierwszego etapu obejmującego przebudowę skrzyżowania, budowę nowego przejścia podziemnego oraz przystanku tramwajowego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze prace powinny rozpocząć się pod koniec roku. Utrudnienia w ruchu nie powinny trwać dłużej jak 3-4 miesiące.

Zobaczcie zdjęcia zrobione przez nas 19 czerwca:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto