Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju miało być jedną z głównych inwestycji Poznania przed Euro 2012. Od dwóch miesięcy już jednak wiadomo, że trasa będzie gotowa, ale dopiero pół roku po mistrzostwach.
- Nie nazwałbym tego porażką, choć bardzo nam zależało, aby zrealizować tę inwestycję przed Euro 2012, ale nie za wszelką cenę – mówi Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania. – Trasa powstanie później, ale dzięki temu w budżecie miasta zostanie 30 milionów złotych, które można przeznaczyć na inne inwestycje.
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu ogłoszonym przez miasto najtańsza oferta wynosiła ponad 125 milionów złotych, w drugim, który przewidywał późniejsze zakończenie prac niż pierwsza połowa 2012 r., najtańsza oferta wynosiła już niespełna 95 milionów. Różnica wynika z faktu, że przy krótszym czasie realizacji firmy żądały większych kwot jako zabezpieczenia na wypadek kar za opóźnienia.
We wtorek w siedzibie spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisano umowę ze zwycięzcą przetargu – krakowską Grupą ZUE.
- W tym roku chcemy skupić się na pracach w części kolejowej, teren budowy powinien nam zostać przekazany w ciągu 14 dni – wyjaśnia Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE.
Łączna długość budowanego nowego torowiska wyniesie 2 kilometry. Powstaną też dwa przystanki – pod rondem Kaponiera oraz pętla na Dworcu Zachodnim.
Prowadzone w tym roku prace nie powinny powodować większych utrudnień w mieście – na pewien dyskomfort będą narażeni jedynie pasażerowie PKP. Ograniczeń ruchu w centrum miasta należy się spodziewać dopiero w przyszłym roku, ale na ile będą poważne, na razie trudno powiedzieć.
- Wszystko zależy od koordynacji prac z pozostałymi pracami remontowymi w tym rejonie – wyjaśnia Wiesław Nowak.
Chodzi m.in. o przebudowę ronda Kaponiera. Czy to oznacza, że kibice, którzy przyjadą do nas na Euro 2012, zastaną wielki plac budowy w centrum Poznania?
- Na pewno będzie kursowała linia tramwajowa od hotelu Sheraton do Junikowa, choć w części będzie ona przebiegać po starym torowisku – tłumaczy Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. – Największe utrudnienia zaczną się po Euro 2012, kiedy będziemy remontować pozostałą część torów na Grunwaldzkiej, co oznacza wyłączenie z ruchu tramwajów na trzy-cztery miesiące.
Czytaj też: |
MECZ Z PERSPEKTYWY PSA. Wizyta psów z Fundacji Labrador
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?