Rodzice i uczniowie, podejmując decyzję o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej, często nie kierują się analizą i możliwościami młodych ludzi, nie analizują oferty edukacyjnej, a przede wszystkim nie monitorują rynku pracy. Ulegają modzie i stereotypowym negatywnym opiniom o szkolnictwie zawodowym.
Utarła się opinia, że zasadnicza szkoła zawodowa skupia uczniów o najniższych wynikach edukacyjnych, stając się symbolem marginalizacji kulturowej, społecznej i zawodowej.
Nic bardziej błędnego!
Chcemy jako szkoła odkłamać ten wizerunek, tak by absolwent szkoły zawodowej był postrzegany jako fachowiec wyposażony w rzeczywiste umiejętności, których oczekują pracodawcy i potencjalni odbiorcy ich usług.
Niedoceniane są możliwości, jakie daje również technikum. Ciągle brakuje tynkarzy, murarzy, zbrojarzy, hydraulików. Rynek wypatruje ślusarzy, tokarzy, operatorów nowoczesnych urządzeń. Budowlaniec to nie pracownik w gumiakach, ale atrakcyjny zawód, mający dostęp do nowoczesnych technologii i perspektywę stałego zatrudnienia.
Nowoczesny rynek pracy podlega coraz silniejszym mechanizmom globalizacji
i regionalizacji. W związku z tym coraz bardziej istotnym elementem oczekiwanym przez pracodawców jest mobilność przestrzenna i zawodowa pracowników. Takie postawy dają większe prawdopodobieństwo szybszego znalezienia pracy i podnoszenia poziomu zatrudnienia. Istotnym elementem tej mobilności jest właśnie skuteczny system edukacji zawodowej.
Rodzice i młodzież zastanawiająca się nad wyborem szkoły zawodowej muszą wiedzieć, że ta ścieżka edukacji jest drożna i nie zamyka dostępu do matury, a później studiów, gdyż absolwenci zreformowanych zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących dla dorosłych od razu od drugiej klasy i uzupełnianiu dodatkowych klasyfikacji zawodowej.
W szkolnictwie zawodowym od zeszłego roku nastąpiły zmiany strukturalne, których celem jest dostosowanie umiejętności uczniów do potrzeb pracodawców oraz zwiększenie wpływu biznesu na całość procesu kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe w celu zdobycia zawodu może odbywać się w 4-letnich technikach i 3-letnich zasadniczych szkołach zawodowych. Nauka w tych typach szkół (podobnie jak w liceach ogólnokształcących) będzie kontynuacją nauki w gimnazjach - treści tam rozpoczęte kontynuowane są w klasach pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. W technikum i zasadniczej szkole zawodowej uczniowie opanują te same zagadnienia z kształcenia ogólnego co uczniowie w pierwszej klasie liceum.
Zawód w nowym systemie kształcenia składa się z kwalifikacji. Egzaminy na poszczególne kwalifikacje nie będą przeprowadzane po zakończeniu nauki w szkole, lecz na różnych jej etapach. W przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie jednej kwalifikacji uczeń będzie uzyskiwał świadectwo zdobycia tej kwalifikacji, a po zdaniu wszystkich egzaminów wymaganych w danym zawodzie otrzyma dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
Kolejnym ułatwieniem w technikum będzie fakt, że uczniowie, którzy zaliczą pierwszy egzamin kwalifikacyjny, dostaną świadectwo, które będzie równoznaczne z ukończeniem szkoły zawodowej. Dla przykładu uczeń, który kształci się jako Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych, po dwóch latach nauki będzie kucharzem.
W nowej podstawie programowej ważne jest postawienie na kształcenie praktyczne. W trosce o wykształcenie dobrych fachowców nasza szkoła nawiązała rozmowy z Politechniką Poznańską w ramach projektu „ Czas zawodowców- wielkopolskie kształcenie zawodowe”, dzięki któremu nasi uczniowie będą mieć możliwości odbycia bezpłatnych praktyk zawodowych prowadzonych przez doświadczonych praktyków w laboratoriach wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt. Zapewniona zostanie również pomoc w nawiązaniu kontaktu z przedsiębiorcami i współpracy z nimi przy organizacji praktyk zawodowych .
Prowadzimy współpracę z Izbą Rzemieślniczą w Cottbus, która daje możliwości zdobycia absolwentom szkoły nowego zawodu u pracodawców niemieckich i nauki języka. Szkoła czyni starania o rozszerzenie obszaru wymiany na inne kraje Unii Europejskiej szczególnie angielskojęzyczne.
Aby ułatwić rodzicom i uczniom wybierającym zasadniczą szkołę zawodową zdobycie informacji o firmach i zakładach, w których będą mogli odbywać praktyczną naukę zawodu, został powołany specjalny koordynator. Pani Barbara Jokś dyżuruje pod numerem telefonu 606288240 lub pod adresem e-mailowym [email protected] .
Ponadto wszystkie szczegółowe informacje o szkolnictwie zawodowym, rynku, pracy, opisach zawodu znaleźć będzie można na stronie internetowej szkoły.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?