„Requiem dla L.”, nagrodzone aż w 3 kategoriach, najlepszym spektaklem Festiwalu KONTAKT 2018

Materiał promocyjny
Najnowszy spektakl Alaina Platela i Fabrizio Cassola – „Requiem da L.” – otrzymał w piątek 25 maja Grand Prix Festiwalu KONTAKT 2018. Przedstawienie uhonorowano także Nagrodą Dziennikarzy akredytowanych przy Festiwalu oraz Nagrodą Radia GRA, przyznawaną za najlepszą oprawę muzyczną. Widownia zgromadzona w toruńskim Teatrze im. Wilama Horzycy werdykt jury przyjęła długą i żywiołową owacją.

„Bardzo nas cieszy duże zainteresowanie Festiwalem, tym bardziej, że tego roku tematycznie wracaliśmy niejako do korzeni KONTAKTU, pokazując spektakle ze Wschodu i z Zachodu. Podczas 24. edycji kolejki po wejściówki ustawiały się licznie m.in. przed pokazami „Człowieka z Podolska” oraz „Sekretnego życia Friedmanów”. Głośne spektakle, np. „Lokis”, „Panna bez posagu” oraz „Requiem dla L.”, zaprojektowane dla scen większych niż w naszym teatrze, zagraliśmy w specjalnie wynajętej sali sportowej i w dobrze wyposażonym centrum kongresowym z dużą widownią” – mówi Andrzej Churski, Dyrektor festiwalu KONTAKT oraz Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
W ramach konkursu podczas KONTAKTU Widzowie zobaczyli 10 spektakli, a 2 z nich – „Requiem dla L.” oraz „Sekretne życie Friedmanów” – zagrano dwukrotnie. Dodatkowo zobaczyć można było 2 toruńskie przedstawienia, prezentowane poza konkursem: „Reykjavik ‘74” oraz „Tango”. Toruński zespół przygotował też spektakl taneczny „Wielkie Niebo” otwierający Festiwal.
Łącznie KONTAKT zobaczyło niemal 3000 Widzów, a w ponad 40 wydarzeniach towarzyszących, składających się na Laboratorium Kontaktu, udział wzięło co najmniej 1200 osób.
Nagrodzone Grand Prix „Requiem da L.” belgijskiej grupy les ballets C de la B to poruszające, imponujące muzycznym rozmachem i maestrią wykonania przedstawienie. W spektaklu 14 muzyków z Afryki (głównie z Konga) oraz z Europy spotkało się wokół największego i nieukończonego dzieła Mozarta, uzupełniając fragmenty napisane oryginalnie przez kompozytora o motywy jazzowe, rdzenną muzykę afrykańską czy też improwizacje. Nagrodzony spektakl za pomocą muzyki i obrazu mówi o odchodzeniu i pokazuje, że graniczne, najważniejsze doświadczenia są niezmienne w czasie i wspólne przedstawicielom różnych kultur.

Tegoroczny KONTAKT odbywał się pod hasłem „Od Wschodu do Zachodu” i choć jego największym zwycięzcą okazał się spektakl z Belgii, jury w składzie Thomas Irmer, Dariusz Kosiński i Marius Ivaškevičius doceniło także „wschodnie” spektakle. Nagrodę dla najlepszego reżysera Festiwalu otrzymał Dmitrij Krymow za spektakl „Panna bez posagu” Aleksandra Ostrowskiego z moskiewskiej Szkoły Sztuki Dramatycznej, a za najlepszą aktorkę Festiwalu jury uznało Marię Smolnikową, doceniając jej rolę Larysy Dmitriewny w tejże „Pannie bez posagu”. Dmitrij Krymow umiejętnie połączył w swoim spektaklu komizm i wątki dramatyczne, pozwalając aktorom na zbudowanie tak dobrze znanych choćby z rosyjskich tekstów postaci: uwięzionych, poczciwych, smutnych, a jednocześnie wzruszających i przewrotnie zabawnych.

Nagroda Specjalna KONTAKTU 2018 trafiła do Teatru.doc z Moskwy, czym członkowie jury chcieli podkreślić wsparcie i solidarność z zespołem, który prezentuje niewygodne dla władzy spektakle, często staje się obiektem urzędniczych ataków, a po śmierci reżysera Michaiła Ugarowa boryka się z widmem likwidacji. W Toruniu Teatr.doc zaprezentował „Człowieka z Podolska”, ironiczną, zabawną, choć jednocześnie w jakiś sposób gorzką i nieoczywistą opowieść o szarym obywatelu, który spędza noc na komisariacie policji.

24. edycja Festiwalowym obfitowała w wydarzenia towarzyszące, zebrane w tzw. Laboratorium Kontaktu, na które złożyły się m.in. otwarte warsztaty teatralno-pedagogiczne, codzienne czytania najnowszych rosyjskich dramatów w ramach cyklu „Kontakt-Lubimowka”, warsztaty dramaturgiczne, wernisaże wystaw fotograficznych, projekcje kinowe, a także instalacja artystyczna 7 x 7, w ramach której studenci reżyserii warszawskiej AT współpracowali w parach ze studentami Wydziału Sztuk Pięknych toruńskiego UMK, tworząc 7 performansów inspirowanych 7 współczesnymi tekstami rosyjskimi. W ramach Laboratorium odbywały się także wykłady i dyskusje, wśród których szczególną popularnością cieszył się wykład prof. Stephena E. Wilmera poświęcony temu, jaką rolę odegrał teatr niemiecki podczas kryzysu uchodźczego z 2015 roku. Szczególne zainteresowanie wzbudziły codzienne śniadania na Placu Teatralnym, podczas których przy wspólnym festiwalowym stole zasiadali odwiedzający Toruń artyści, pracownicy teatru, widzowie oraz przechodnie. Plac Teatralny stał się na czas trwania Festiwalu miejscem codziennego, osobistego kontaktu, ożywiając centrum Torunia i czyniąc KONTAKT 2018 dostępnym dla wszystkich. „Zależało nam na tym, aby w KONTAKT zaangażować jak najszerszą grupę odbiorców – nie tylko stałych, ale też nowych widzów, seniorów, rodziców z dziećmi, mieszkanki i mieszkańców Torunia, także turystów. Cieszy nas, że Laboratorium Kontaktu spotkało się z życzliwym przyjęciem” – mówi Paweł Paszta, dyrektor artystyczny Teatru im. Wilama Horzycy, organizującego Festiwal.

Jubileuszowy, 25. Międzynarodowy Festiwal KONTAKT odbędzie się w Toruniu w 2020 roku. W maju 2019 roku natomiast do Torunia będzie się można wybrać na Festiwal Debiutantów „Pierwszy Kontakt”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto