Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na Grunwaldzkiej: Zobacz zmiany na sąsiednich ulicach!

Marcin Idczak
Skrzyżowanie z ul. Śniadeckich należy do najniebezpieczniejszych. Mają tam stanąć światła
Skrzyżowanie z ul. Śniadeckich należy do najniebezpieczniejszych. Mają tam stanąć światła Waldemar Kaiser
Bój o wydzielenie torowiska nie kończy zmian na ulicy Grunwaldzkiej. Zobacz, jakie nowości czekają na kierowców w tej części miasta. To będzie prawdziwa rewolucja na Grunwaldzkiej.

Konflikt o przyszłość ul. Grunwaldzkiej zakończył się kompromisem. Na odcinku pomiędzy ul. Stolarską (Matejki) a przystankiem tramwajowym przy hotelu Sheraton zostanie wydzielone torowisko. Stracą na tym oczywiście kierowcy. Od nowa zaś mają rozpocząć się prace przy projektowaniu trasy rowerowej - szczególnie na odcinku od Wojskowej po Matejki. Tam zgodnie z pierwotną koncepcją chciano na jednym pasie jazdy stworzyć trasę rowerową.

Śmiertelne wypadki w Wielkopolsce:

Czy takie rozwiązania kończą spór? Oczywiście, że nie. Samo wydzielenie torowiska oznacza wielkie zmiany w organizacji ruchu także na arteriach sąsiadujących z Grunwaldzką. Jakie mają być podstawowe zmiany dla kierowców?

1. Grunwaldzka, Bukowska, Zeylanda...
Zmienić się może pierwszeństwo przejazdu w rejonie ulic Grunwaldzkiej, Bukowskiej i Zeylanda. Zgodnie z nowymi założeniami to jadący od strony hotelu Sheraton w ul. Bukowską będą uprzywilejowani. Dzięki temu mniej samochodów ma blokować ulicę przed rozjazdem z ul. Grunwaldzką.

Wydzielone torowisko ma być dla tramwajów, autobusów i karetek pogotowia

Jednak jak zapowiada Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, takie rozwiązanie spowoduje, że prawdopodobnie trzeba będzie przełożyć buspas znajdujący się na Bukowskiej, pomiędzy skrzyżowaniem z Szylinga a Zeylanda. Na około 2/3 długości tego odcinka ma on biec od strony szkoły w kierunku do centrum. W drugą stronę zacznie się w okolicach końca ogrodzenia ogrodu zoologicznego. Dzięki temu będzie płynniejszy przejazd autobusów w obie strony.

2. Inaczej również na Śniadeckich
Kolejnym miejscem, gdzie zastosowane będą nowe, dodatkowe rozwiązania, jest skrzyżowanie z ul. Śniadeckich. Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki, zaznacza, że jest to jeden z punktów w Poznaniu, gdzie często dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nie ma miesiąca bez kolizji, niestety, zanotowano już wypadki z ofiarami śmiertelnymi. Dlatego jak wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, w koncepcji znalazła się propozycja wybudowania tam sygnalizacji świetlnej. Jednak wydzielenie torowiska oraz zmniejszenie liczby pasów jezdni budzi obawy Międzynarodowych Targów Poznańskich. To właśnie tędy jest wyznaczona droga, którymi samochody ciężarowe mogą dowozić eksponaty na teren MTP. Drogowcy uspokajają, że gdy będzie sygnalizacja, to można wówczas tak sterować światłami, by zapewnić ciężarówkom bardziej bezpieczny przejazd.

- Dodatkowo możliwe są zmiany w ułożeniu chodników i krawężników, dzięki czemu łatwiej będzie wjechać w zakręt - mówi zastępca prezydenta Poznania. Natomiast co tyczy się zwykłych kierowców dla jadących Grunwaldzką od strony ul. Roosevelta, ma być wydzielony pas jezdni na fragmencie torowiska, który będzie służył skręcającym w lewo. Tak by nie blokowano przejazdu na wprost.

3. Skrzyżowanie z Szylinga i Matejki
Jazda przez skrzyżowanie z ul. Szylinga (do Junikowa) ma odbywać się tak jak obecnie. W przeciwnym kierunku prawdopodobnie z lewego pasa będzie można jechać tylko w lewo w ul. Szylinga (obecnie można także prosto - dop. red.). Prawy ma zostać przeznaczonych dla poruszających się na wprost oraz skręcających w prawo - w ul. Matejki. Taki plan wprowadzono dlatego, że jedna strony ulicy i skrzyżowania jest wciąż blokowana przez poruszających się do Bukowskiej i Kraszewskiego. Jeśli takie rozwiązanie zostanie wprowadzone, to możliwe są zmiany w sygnalizacji świetlnej. Tak by tramwaje nie były blokowane przez stojące na torowisku samochody.

4. Na Łazarzu tylko 30 km/h
Ostatnim elementem możliwych zmian w komunikacji po wydzieleniu torowiska są zmiany na Łazarzu. Mieszkańcy tej dzielnicy obawiają się, że po rewolucji na Grunwaldzkiej Łazarz zostanie zalany przez potok samochodów. Z naszych informacji wynika, że i tak miasto planuje na wąskich uliczkach wprowadzenie ograniczeń prędkości do 30 km/h.

Możliwe jest powstanie kontrapasów dla rowerów. Jednoślady jadące zgodnie z przepisami pod prąd wymuszają na kierowcach większą ostrożność i jeszcze większe spowolnienie. Natomiast Grunwaldzka w dalszym ciągu ma być w miarę dobrze przejezdna. Dlatego raczej nie ma obaw, że nagle tysiące samochodów pojawią się na łazarskich uliczkach.

Jeszcze nie wiadomo, kiedy mogą zostać wprowadzone zmiany na Grunwaldzkiej . Maciej Wudarski przyznał, że chce by jeszcze przed oddaniem do użytku Kaponiery.

Rewolucja na Grunwaldzkiej oznacza wielkie zmiany na sąsiednich ulicach

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto