Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w MPK Poznań. Pierwsze autobusy elektryczne Solaris Urbino Electric już na trasie! [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Grzegorz Okoński
Po Poznaniu już kursują autobusy elektryczne! W środę, 27 listopada, na trasę wyruszył właśnie taki autobus MPK Poznań - Solaris Urbino Electric - na linii 174. W sumie miasto zamówiło w firmie Solaris 21 autobusów elektrycznych, a już planuje kolejne. Właśnie dostało dofinansowanie w wysokości prawie 91 milionów złotych złotych.

- Pojazdy elektryczne to przyszłość miejskiego transportu, zarówno jeśli chodzi o eliminowanie spalin, hałas pracy oraz dużo niższe koszty eksploatacji – zapewnia Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta, który po prezentacji nowego autobusu na dworcu autobusowym na os. Sobieskiego wrócił do urzędu tramwajem.

Poznań już planuje zakup kolejnych autobusów elektrycznych

MPK Poznań otrzyma piętnaście pojazdów przegubowych i sześć standardowych, 12-metrowych. Te krótsze mają wyjechać na trasy do lutego przyszłego roku. Na zakup tych pojazdów miasto otrzymało dofinansowanie. Co więcej – miasto już planuje zakup kolejnych trzydziestu siedmiu autobusów elektrycznych – sześciu przegubowych i 31 standardowych, a także chce przygotować dla nich odpowiednią infrastrukturę.

Sprawdź też:

Planuje, bo właśnie otrzymało zawiadomienie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowaniu w wysokości 90 950 000 złotych.

Pierwszy z nowych Solarisów Urbino Electric już rozpoczął pracę na linii 174, a jego pierwszymi pasażerami zostały dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 34 z os. Batorego, które wcześniej uczyły się o zaletach ekologii i konieczności ochrony środowiska.

MPK Poznań zapewnia, że już teraz ma osiem takich przegubowych 18-metrowych autobusów, a kolejny jest w trakcie odbiorów.

Elektryczne autobusy w Poznaniu. Na jakie linie wyjadą?

W styczniu elektryczne autobusy MPK Poznań wyjadą na linię 163. Przewidziano je też na liniach 145, 149, 175, 176, 179, 190 i 193.

Sprawdź też:

Autobusy ładowane są z dwustanowiskowych ładowarek pantografowych na dworcu na os. Sobieskiego lub też dwóch stanowisk w systemie wtyczki plug-in. Jedno stanowisko pantografowe i plug-in powstało też na dworcu Garbary, a w zajezdni przy ul. Warszawskiej – dziesięć dwustanowiskowych ładowarek i trzy mobilne.

Autobusy elektryczne MPK Poznań mają system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, drzwi odskokowo – przesuwne, przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a i są niskopodłogowe.

- Są komfortowe w prowadzeniu, ciche, inaczej ruszają. Ładują się bardzo szybko, a obliczamy, że wykonanie pełnej trasy na linii 174 zabiera zaledwie 37-38 proc. zapasu energii elektrycznej. Mój autobus może więc wykonać dwie pełne trasy i jeszcze będzie miał zapas – ale i tak ładujemy po każdym wykonanym kursie

– opowiada kierowca MPK Poznań Grzegorz Kostecki.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto