Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rondo Kaponiera: Przebudowa na ostatniej prostej [ZDJĘCIA]

Marcin Idczak, RED
Przebudowa Kaponiery wkroczyła na ostatnią prostą
Przebudowa Kaponiery wkroczyła na ostatnią prostą Paweł F. Matysiak
Wszystko wskazuje na to, że wkrótce rondo Kaponiera będzie gotowe do odbioru technicznego. Trwają ostatnie prace wykończeniowe.

Przebudowa ronda Kaponiera i Mostu Uniwersyteckiego ma się zakończyć najpóźniej 31 sierpnia. Po tym terminie mają nastąpić odbiory techniczne.

- Jednak jeśli warunki pozwolą, to wcześniej chcemy już otworzyć przystanki na poziomach zero i minus jeden - mówi "Głosowi Wielkopolskiemu" Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. Następna będzie najniższa kondygnacja (-2), gdzie będą zatrzymywały się tramwaje kursujące na przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego. - Tam z uwagi na przebiegająca trakcję odbiory są znacznie bardziej skomplikowane - dodaje prezes PIM.

Zastępca prezydenta, Maciej Wudarski wyjaśnia, że miasto chce by cały obiekt jak najszybciej zaczął funkcjonować.

x-news

Kilku operatorów ronda
Rondo Kaponiera to jednak nie tylko przystanki, a również pomieszczenia handlowe, parking. Przebiegają tamtędy ważne dla miasta kable energetyczne, rury ciepłownicze.

- Koszt utrzymania całości został wyliczony na dwa miliony złotych rocznie - mówi Maciej Wudarski.

To między innymi dlatego miasto zrezygnowało z prywatnego operatora. - Jest to tak ważny obiekt, że odpowiedzialność za jego funkcjonowania musi przyjąć miasto - zaznacza Wudarski. Istniała zarazem obawa, że firma wytypowana na ewentualnego operatora bardziej dbałaby o własny zysk niż o prawidłowe funkcjonowanie węzła. A to wiązałoby się z koniecznością zwrotu unijnej dotacji.

Zobacz też:

W tym celu kompetencje związane z zarządzaniem rondem Kaponiera podzielono.

- Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych ma operować przestrzenią komercyjną (handel, parking) - wyjaśnia "Głosowi" Katarzyna Bolimowska, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. W jego gestii znajdzie się dbanie o Kaponierę pod względem techniczno - budowlanym. Natomiast Zarządowi Transportu Miejskiego powierzona zostanie obsługa pasażerów.

- Kaponiera ma być nie tylko miejscem przesiadkowym, ale również przyciągającym mieszkańców - wyjaśnia Paweł Kaczmarek, prezes ZKZL.

Będą jeszcze pracować
Wciąż jeszcze nie wiadomo co będzie z najstarszą, bo mającą już prawie 150 lat częścią obiektu czyli Kaponierą kolejową.

- Na początek chcemy zburzyć część muru oddzielającą ją od peronów tramwajowych i zamontować tam szybę. Tak by można było podziwiać wnętrza - zaznacza Maciej Wudarski.

Możliwe, że do środka będą wpuszczane na przykład szkolne wycieczki. - Oczywiście w przyszłości trzeba pomyśleć o jej wykorzystaniu dla mieszkańców na przykład na kawiarnie. Jednak takie przystosowanie obiektu będzie kosztowało nawet kilka milionów złotych - twierdzi zastępca prezydenta Poznania.

Jakie będą udogodnienia
Do dyspozycji pasażerów będzie między innymi 13 par schodów ruchomych i 13 wind kursujących pomiędzy poziomami. Zamontowano także windy specjalne dla wózków dziecięcych, czy inwalidzkich.

- Trzeba dodać, że zwykłe schody prowadzące do podziemi będą podgrzewane - mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM. To ma zapobiegać oblodzeniu stopni zimą.

Jak zapewniają konstruktorzy z każdej strony będzie zapewniony bardzo łatwy i szybki dostęp do różnych punktów w podziemiach.

By ten węzeł komunikacyjny nie stał się betonową pustynią w środku miasta, PIM ogłosił już przetarg na zagospodarowanie go zielenią. Drzewa i krzewy mają być jednak sadzone sukcesywnie, tak jak na to pozwala cykl wegetacyjny roślin.

Przebudowa trwa od pięciu lat. Przerwano ją tylko na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto