Plan transportowy Aglomeracji Poznańskiej opracowuje Konsorcjum: Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski & Krych sp. j. i SMG/KRC Poland – Media S.A.
Plan ma ułatwić władzom Poznania planowanie kolejnych inwestycji drogowych oraz zarządzanie transportem publicznym. Cały plan ma być gotowy dopiero w połowie 2014 r., ale już teraz na stronie www.plantap.pl można przeglądać różne aktualne wskaźniki dotyczące np. transportu publicznego.
Co z nich wynika? M.in. to, o czym od dłuższego czasu donosi stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, czyli widzimy wyraźny spadek w poziomie sprzedaży biletów ZTM (chociaż od lutego następuje systematyczne odbicie od dna).
Rośnie też wskaźnik napełnienia pojazdów. W przypadku tramwajów w styczniu wynosił on 14,85 proc., a w kwietniu 16,7 proc. W autobusach ten współczynnik także rósł i maksymalny poziom osiągnął w marcu (18,25 proc.), ale w kwietniu znowu nieco spadł (17,88 proc.).
Na stronie zamieszczono także porównanie struktury sprzedaży biletów w Poznaniu z innymi miastami. Wynika z niego, że tylko w Warszawie „sieciówki” są jeszcze popularniejsze wśród pasażerów niż w Poznaniu. Tylko w tych dwóch miastach bilety długookresowe stanowią ponad połowę sprzedawanych biletów.
Na stronie można też sprawdzić wskaźniki punktualności komunikacji miejskiej. Wynika z nich, że w tym roku z każdym miesiącem tramwaje są coraz bardziej punktualne, a autobusy coraz... mniej. W kwietniu 81,3 proc. kursów tramwajowych było punktualnych. W przypadku autobusów współczynnik ten wyniósł 75,7 proc.
Poznań jest zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o nowoczesność posiadanych autobusów komunikacji miejskiej. Średnia wieku poznańskich autobusów to 6 lat, a dla porównania w Warszawie to ponad 7, w Gdańsku 8, a Lublinie 12.
Nieco gorzej wypada porównanie wieku tramwajów i to pomimo zakupu przed rokiem aż 45 nowiutkich tramino. Statystycznie poznański tramwaj ma 28 lat, warszawski niecałe 20, a gdański ponad 22.
Podobnych wskaźników na stronie www.plantap.pl znajdziecie całą masę.
- To informacje dla firm prywatnych, instytucji zewnętrznych, zaciekawionych mieszkańców - mówi Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania. - Chcemy prezentować wskaźniki niezależnie od tego czy są dobre czy złe. To ma pomóc dyskutować o systemie transportu publicznego. Tak wszyscy będą mieli wszystkie dane i łatwiej będzie rozmawiać.
Czytaj też: |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?