Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści sprawdzali centrum Poznania

Redakcja
Sprawdzili to mieszkańcy Starego Miasta i poznańscy rowerzyści. ...
Sprawdzili to mieszkańcy Starego Miasta i poznańscy rowerzyści. ... Zbyszek Snusz
Jeździ się lepiej, ale sporo jeszcze trzeba poprawić, żeby jazda rowerem po Starym Mieście była wygodna i bezpieczna.

Patrol rowerowy zorganizowano już po raz trzeci. Uczestniczyli w nim radni Rady Osiedla Stare Miasto, rowerzyści z Sekcji Rowerzystów Miejskich, a także przedstawiciele Straży Miejskiej i Zarządu Dróg Miejskich.

Jego głównym celem było sprawdzenie czy zgłoszone w latach ubiegłych uchybienia zostały usunięte oraz wskazanie kolejnych problemowych miejsc.
- Dodatkową przesłanką prowadzenia akcji są ostatnie wypadki w Poznaniu z udziałem rowerzystów - wyjaśnia Andrzej Rataj z Rady Osiedla Stare Miasto. - Chcielibyśmy bowiem uczynić tyle, ile możliwe z naszej strony, aby uniknąć podobnych zdarzeń.

Jednym z ważniejszych miejsc, na których udało się wprowadzić zmiany jest pas dla rowerów na ulicy Krakowskiej, który długo był wyjątkowo nieprzyjazny dla rowerzystów. Newralgicznymi punktami były skrzyżowania ulicy z ulicą Łąkową i Rybaki. Dlatego ubiegłoroczny patrol w tych miejscach postulował o wymalowanie czerwonej nawierzchni.
- Nawierzchnia pojawiła się dopiero w tym roku, w lipcu, ale i tak się cieszymy - mówi Andrzej Rataj. - Na wysokości kościoła Bożego Ciała, udało się też przenieść tzw. kocie oczka na zewnątrz pasa.

Na przełomie maja i czerwca, wraz ze zmianą prawa o ruchu drogowym, z pasem na ulicy Krakowskiej wyniknął kolejny problem. Jest to jeden z pięciu dwukierunkowych pasów rowerowych w stolicy Wielkopolski. Zgodnie ze znowelizowanym prawem nie jest niedopuszczalne stosowanie dwukierunkowych pasów rowerowych. Wynika to z nowej definicji pasa dla rowerów, która wskazuje, że powinien być to pas jednokierunkowy.
- Takie pasy to wymysł poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich - tłumaczy Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich. - Będziemy postulować, aby takie pasy zamienić na jednokierunkowe.

Po raz trzeci zgłoszona zostanie sprawa kontrapasa na ulicy Strzeleckiej, dzięki któremu szybko możnaby było dostać się z placu Wiosny Ludów w stronę Wildy.
- Zarząd Dróg Miejskich dwa razy odpowiadał nam, że takie rozwiązanie to zagrożenie bezpieczeństwa - mówi Andrzej Rataj.

Mieszkańcy uważają jednak, że droga jest tam na tyle szeroka, że kontrapas mógłby bez problemu powstać. Poza tym, jak wyjaśnia Ryszard Rakower, ostatnio w Warszawie wprowadzono wspólny pas dla tramwajów i rowerów, i podobne rozwiązanie można wprowadzić na Strzeleckiej.

Na tym nie wyczerpuje się lista problemów zauważonych przez patrol. Można wśród nich wymienić jeszcze m.in. złe oznakowanie – brak pod wieloma znakami zakazu tabliczek „nie dotyczy roweru”, które ułatwiłyby poruszanie się rowerzystów po mieście.

Wśród pozytywnych zmian wprowadzonych na Starym Mieście jest legalizacja ruchu pod prąd na ulicy Zamkowej i Mokrej. Po ostatnim patrolu pojawiły się też dodatkowe stojaki na rowery - nadal jednak brakuje ich przed Starym Browarem.
- Będziemy jeszcze na pewno proponować zalegalizowanie ruchu pod prąd na ulicy Żydowskiej na odcinku od ulicy Dominikańskiej do Stawnej - mówi Ryszard Rakower.

Co zmieni się na Starym Mieście w przyszłym roku sprawdzi kolejny patrol rowerowy.

Zobacz relację z ubiegłorocznego patrolu:
Rowerowy patrol tropił drogowe absurdy

Złe oznaczenia, zbyt wąskie ścieżki czy brak stojaków rowerowych - to tylko niektóre z uchybień znalezionych przez rowerzystów w centrum miasta.

Aby zobaczyć wszystkie zdjęcia, przejdź do galerii

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto