Rozbudowa zakładu Volkswagen Poznań w Antoninku na ukończeniu. Pandemia nie spowolniła prac związanych z inwestycją

Redakcja
Po dwóch latach rozbudowy i 2 miliardach złotych zainwestowanych w nowe hale, maszyny i urządzenia, na ostatniej prostej jest już rozbudowa zakładu Volkswagen Poznań w Antoninku. 
Zobacz zdjęcia, jak fabryka prezentuje się od wewnątrz.
Po dwóch latach rozbudowy i 2 miliardach złotych zainwestowanych w nowe hale, maszyny i urządzenia, na ostatniej prostej jest już rozbudowa zakładu Volkswagen Poznań w Antoninku. Zobacz zdjęcia, jak fabryka prezentuje się od wewnątrz. mat. prasowe
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Już niedługo zakończą się prace przy rozbudowie zakładu Volkswagen Poznań w Antoninku. Wykonanych zostało już 90 proc. prac, a seryjna produkcja Caddy 5 ruszy dosłownie za chwilę. Wcześniej przeciwko inwestycji protestowała część okolicznych mieszkańców.

Po dwóch latach rozbudowy i 2 miliardach złotych zainwestowanych w nowe hale, maszyny i urządzenia, na ostatniej prostej jest już rozbudowa zakładu Volkswagen Poznań w Antoninku.

Czytaj: Volkswagen Poznań rozpoczął rozbudowę fabryki w Antoninku. Będą tu produkowane samochody nowej generacji

Na potrzeby produkcji samochodów nowej generacji rozbudowano halę spawalni, wybudowano nową halę logistyczną i zintegrowano tereny fabryki. To stąd mają bowiem wyjeżdżać w świat samochody Caddy 5. Zakład jest przygotowywany do rozruchu i ich seryjnej produkcji.

- Za nami około 90 proc. wszystkich inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu. W tej chwili trwa produkcja samochodów testowych, a przed samym uruchomieniem produkcji seryjnej we wrześniu tego roku, planujemy ostateczną przebudowę zakładu pod nowego Caddy. Produkcja będzie rozwijała się stopniowo, od kilkudziesięciu egzemplarzy w fazie wstępnej do pełnych mocy produkcyjnych, jakie osiągniemy w 2021 roku

- zapowiada Dietmar Mnich, prezes zarządu VW Poznań.

Inwestycja zagrożona konfliktem z mieszkańcami

Oficjalne rozpoczęcie budowy nastąpiły w 2018 roku, kiedy to murowano kamień węgielny pod budowę nowej hali spawalni z zapleczem logistycznym w zakładzie Volkswagen Poznań w Antoninku. Przypomnijmy, że rozbudowa zakładu w Antoninku była zaplanowana dużo wcześniej, jednak realizacji inwestycji zagrażały protesty mieszkańców osiedla Zieliniec. Konflikt rozgorzał zwłaszcza o ulicę Smołdzinowską.

Czytaj: Jak wielkie fabryki radzą sobie z epidemią koronawirusa? O obostrzeniach i ochronie rozmawiamy z główną lekarką zakładów Volkswagen Poznań

Na szczęście udało się z lokalną społecznością wypracować kompromis, co dziś Volkswagen Poznań uznaje za swój spory sukces.
W styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską w teren zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką.

Na przygotowanie i dostosowanie linii produkcyjnych do budowy samochodów nowej generacji spółka zainwestowała w ostatnich dwóch latach 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal i zakup maszyn i urządzeń.

W kolejnych miesiącach powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. mkw powierzchni magazynowej mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1, wśród nich silniki, resory, szyby boczne, tapicerka drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa hali logistycznej w pobliżu obszaru produkcji pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań -Swarzędz każdego dnia.

Zobacz: Pikieta w Volkswagen Poznań: Pracownicy przebrani za postaci z serialu protestowali przeciwko zwolnieniom. Śpiewali i grali na akordeonie

Jednak jak przyznaje zarząd Volkswagen Poznań, największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym ostatnich dwóch lat była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14 000 mkw spółka zainwestowała także środki w nowoczesną technologię finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy 5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco.

Szkolenia dla pracowników

Automatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą także dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń. Przeprowadzono więc 1800 szkoleń na które wydano 3 miliony złotych, przekwalifikować personel w związku ze wzrostem automatyzacji procesów produkcyjnych.

Czytaj: Nivea powiększa swój zakład produkcyjny w Poznaniu. Pracę znajdzie prawie 300 osób

Zobacz video z budowy:

- Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń

- mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji.

Zobacz:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie