Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oznacza, że oprócz nowego dworca PKP i PKS powstanie także ogromne centrum handlowe z parkingiem na 1500 aut. Tak duża inwestycja wymusza zapewnienie odpowiedniego dojazdu. W okolicy skrzyżowania ulic Matyi, Towarowej oraz mostu Dworcowego powstanie zupełnie nowy układ komunikacyjny.
Przebudowa zakłada m.in. budowę nowych przystanków tramwajowych, przejścia podziemnego i nowych dróg wzdłuż galerii handlowej wraz z rondem.
Już w tej chwili widać w tej okolicy coraz więcej sprzętu budowlanego, co oznacza, że lada moment rozpocznie się przebudowa oznaczająca kolejne utrudnienia w ruchu w centrum Poznania.
- Nową organizację ruchu wprowadzimy 29 grudnia. To dobry czas, ponieważ w okresie świąteczno-sylwestrowym ruch w Poznaniu i tak będzie mniejszy, kierowcom łatwiej będzie przyzwyczaić się do nowego oznakowania – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit realizującej inwestycję.
- Dyskusja na temat tego nowego układu oraz organizacji ruchu była długa ze względu na utrudnienia, jakie już są w ruchu z powodu remontu Kaponiery i budowy "Pestki" – przyznaje Kazimierz Skałecki, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Uważam, że przyjęte rozwiązanie jest najlepsze z możliwych.
Od 29 grudnia wyłączone z ruchu będą m.in. ul. Towarowa od skrzyżowania z ul. Matyi do ul. Składowej, północna jezdnia ul. Matyi w rejonie skrzyżowania z Towarową. Kierowcy nie będą mieli możliwości skręcania w lewo z południowej jezdni ul. Matyi w ul. Towarową oraz skręcenia w lewo z ul. Przemysłowej w ul. Matyi w stronę mostu Dworcowego.
Zmiany dotkną także pasażerów MPK, ale na szczęście przejazd tramwajem przez most Dworcowy zostanie zachowany i to dla wszystkich linii.
- Tramwaje będą jeździć w obie strony po jednym torze w sposób wahadłowy – zapewnia Rafał Kupś, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. – Tramwaje będą jeździć na zmianę w jedną lub w drugą stronę, co wydłuży czas przejazdu przez most Dworcowy o około minutę, może półtorej.
Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki, przyznaje, że nowa organizacja ruchu na pewno zwiększy korki w tej okolicy.
- Na pewno w godzinach szczytu będziemy musieli wyłączyć sygnalizację świetlną i przejść na ręczne sterowanie ruchem tak, jak to było chociażby przy przebudowie ul. Bukowskiej – mówi Klimczewski. – Najważniejsze będzie dla nas zapewnienie przede wszystkim bezpieczeństwa pieszych.
Nowa organizacja będzie obowiązywać do lipca lub sierpnia 2013 r. Następnie wprowadzona zostanie kolejna, nowa zmiana organizacji ruchu związana z rozpoczęciem prac II etapu budowy dróg, już po drugiej, południowej stronie mostu Dworcowego (od strony Wolnych Torów), co wiąże się głównie z budową tunelu, przejścia podziemnego oraz dokończeniem budowy nowego przystanku tramwajowego przy zjeździe z mostu.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące nowej organizacji ruchu:
Konieczne wyłączenia z ruchu: - północna jezdnia ulicy Matyi w rejonie skrzyżowania z ulicą Towarową (kierunek do mostu Dworcowego); - północny tor tramwajowy na ulicy Matyi na odcinku od ulicy Przemysłowej do mostu Dworcowego; - ulica Towarowa od skrzyżowania z ulicą Matyi do ulicy Składowej; - nie będzie możliwości skręcania w lewo z południowej jezdni ulicy Matyi w ulicę Towarową; - nie będzie możliwości skręcania w lewo z ulicy Przemysłowej w ulicę Matyi w stronę mostu Dworcowego; - przejście przez ulicę Matyi przy ulicy Przemysłowej. Tymczasowa organizacja ruchu: - ruch tramwajowy na ulicy Matyi pomiędzy mostem Dworcowym a ulicą Przemysłową odbywać się będzie wahadłowo po jednym torze; - na ulicy Matyi, w rejonie prowadzonych prac budowlanych, nastąpi zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu. Zwężenie z dwóch do jednego pasa ruchu będzie mieć miejsce na jezdni północnej (dotyczy kierowców poruszających się z od strony Rataj w kierunku mostu Dworcowego) na wysokości dworca autobusowego. Następnie, aby dojechać do mostu Dworcowego kierowcy pojadą ulicą Towarową - wzdłuż torowiska - i dalej po dwóch pasach jezdni wyznaczonej po południowej stronie obecnego parkingu przy budynku „Delty”; - od zachodu (od strony ulic Głogowskiej i Roosevelta) nie będzie możliwości skrętu w lewo - w ulicę Towarową. Ta relacja będzie odbywać się przez skrzyżowanie z ulicą Niezłomnych. Oznacza to jazdę z mostu Dworcowego południową jezdnią ulicy Matyi, wykonanie nawrotu na skrzyżowaniu z ulicą Niezłomnych na północną jezdnię ulicy Matyi i dalej jazdę ulicami Towarową i Powstańców Wielkopolskich do alei Niepodległości; - z ulicy Przemysłowej będzie możliwy wyjazd w ulicę Matyi tylko w prawo, w stronę skrzyżowania z ulicą Wierzbięcice. Pojazdy jadące w kierunku Mostu Dworcowego będą mogły zawrócić na skrzyżowaniu z ulicą Niezłomnych lub - zgodnie z umieszczonymi wcześniej informacjami o zalecanym objeździe (pierwsza znajduje się już przed rynkiem Wildeckim) - jechać ulicą Wierzbięcice i na skrzyżowaniu z ulicą Matyi skręcić w lewo; - na czas robót ulegnie likwidacji przejście dla pieszych przez ulicę Matyi zlokalizowane na wysokości ulicy Przemysłowej. Piesi, w zależności od celu podróży, będą kierowani w stronę przejścia podziemnego na skrzyżowaniu Matyi – Wierzbięcice lub w stronę przejścia z sygnalizacją świetlną, przeniesionego z rejonu skrzyżowania z ulicą Towarową na początek mostu Dworcowego (zmiana lokalizacji przejścia związana jest robotami drogowo-torowymi). |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?