- „Ryjek” jest najstarszym, zachowanym w Polsce wagonem z napędem spalinowym. Został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein, w tym roku obchodzi więc swoje 90. urodziny – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – W minionych miesiącach spółka przeprowadziła remont pojazdu wraz z renowacją jego wnętrza. Jednocześnie przywrócone zostały mu barwy z lat siedemdziesiątych XX wieku.
Z bliska będzie można poznać Ryjka w czasie kursów od godz. 10.00 do 18.30: będzie on odjeżdżał o pełnych godzinach ze stacji Maltanka i 30 minut później ze stacji Zwierzyniec.
Kolejka Parkowa Maltanka, obchodząca jubileusz 50-lecia, jest z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm, jeżdżą na niej takie rarytasy kolei szynowej, jak najstarszy czynny w Polsce parowóz, czy „Ryjek”.
MPK przejęło w 2021 roku Ryjka od Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, który z kolei otrzymał go w 1991 roku po likwidacji kolei wąskotorowej w Witaszycach. Klub już wagon remontował w 1994 roku, ostatni raz Ryjek kursował w 2003 roku. Miejski przewoźnik przeprowadził już nowy remont, w wyniku którego naprawiono pudło wagonu, wymieniono lub poddano regeneracji poszczególne elementy oraz instalacje, wymieniono stopnie wejściowe oraz elementy stolarki.
- „Ryjek”, czyli wóz motorowy nr 1, został wyprodukowany na potrzeby wąskotorowej Bydgoskiej Kolei Powiatowej – mówi Filip Bebenow, maszynista Maltanki i ekspert z zakresu kolei wąskotorowych. - Początkowo wyposażony był w dwie kabiny maszynisty, przed którymi w przedziałach maszynowych znajdowały się dwie niezależne jednostki napędowe, w charakterystyczny sposób wysunięte przed ścianę czołową. Wóz sprawował się dobrze, jednak z uwagi na bardzo dużą frekwencję pasażerską zdecydowano o uruchamianiu w Bydgoszczy długich składów wagonów osobowych ciągniętych przez parowozy i przekazaniu wagonów motorowych do Witaszyc, na Kolej Jarocińską, gdzie ruch był mniejszy. Około 1955 roku przeprowadzona została naprawa główna pojazdu, połączona z rekonstrukcją pudła. Właśnie wtedy zlikwidowano jedną z kabin maszynisty, a drzwi zamieniono na przesuwane i wagon - zwany w Witaszycach „motorówką z ryjem” - otrzymał dzisiejszy wygląd. Od 1960 roku nosi oznaczenie MBxc1-41. W latach 70. XX wieku zmieniono styl malowania wagonów motorowych, więc „ryjek” uzyskał barwy miętowo-zielone, uzupełnione później o pas barwy pomarańczowej przez całą długość pudła wagonu – ten schemat został odwzorowany podczas niedawnego remontu.
Z kolei w niedzielę, 5 czerwca, ponownie uruchomiona zostanie linia H, a na niej wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer. MPK przypomina, że wagony silnikowe Typu I były pierwszymi tramwajami elektrycznymi kursującymi po Poznaniu, nasz wagon pochodzi z 1898 roku, a doczepny Carl Weyer jest niewiele młodszy - takie wagony pojawiły się w Poznaniu w 1905 roku.
Tramwaj linii H wykona kursy po trasach: GAJOWA/STARE ZOO – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac Ratajskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI. Odjazdy z przystanku Stare ZOO przy ul. Gajowej: godz. 11.45, 12.45, 14.00, 15.00, 16.00. W drugą stronę tramwaj pojedzie na trasie: PLAC WIELKOPOLSKI – 23 Lutego – plac Ratajskiego – Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – GAJOWA/STARE ZOO. Odjazdy z przystanku Plac Wielkopolski: godz. 12.05, 13.05, 14.30, 15.30, 16.20.
Zobacz też:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?