Samochody PRL-u: FSO Polonez [ZDJĘCIA]

Waldemar Kaiser
Polonez rajdowy Dariusz Gdesz Polskapresse
Samochody PRL-u. FSO Polonez trafił na rynek jako następca dużego fiata. Ze swoim poprzednikiem miał wiele wspólnego - układ przeniesienia napędu, silniki, hamulce i zawieszenie. Odróżniało go natomiast nadwozie typu hatchback.

Polonez produkowany był w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. W tym czasie auto kilkakrotnie było modernizowane. Wprowadzano też do produkcji różne jego odmiany. I tak Polonez Truck pojawił się w 1988 roku, Caro w 1991 r. a sedan Atu - w 1996 r. Zmodyfikowane wersje Caro i Atu Plus wytwarzano od 1997. Kombi pojawiło się w ofercie w 1999 roku. W warszawskie fabryce wyprodukowano ponad milion sztuk polonezów. Auta sprzedawano także poza granicami kraju.

Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]

Historia narodzin auta sięga początku lat siedemdziesiątych i tradycyjnych związków z włoskim Fiatem. Temu zachodniemu koncernowi polskie władze powierzyły bowiem przygotowanie następcy fiata 125 p. Konstruując nowy model na potrzeby polskiego rynku inżynierowie - ze względów oszczędnościowych - wykorzystali szereg rozwiązań technicznych zastosowanych w dużym fiacie, w tym płytę podłogową. Polonez nie pozbył się więc wad poprzednika.

Jego atutem okazała się nowoczesna sylwetka i bezpieczna konstrukcja, sztywniejsza i bardziej wytrzymała. Samochód miał kontrolowane strefy zgniotu z przodu i z tyłu oraz wzmocnienia boczne w drzwiach, a także pasy bezpieczeństwa z napinaczami. W czasach, w których powstawał był najbezpieczniejszą konstrukcją Fiata.

Samochody PRL-u: Syrena [ZDJĘCIA]

Następca fiata 125 p był też lepiej wyposażony. W standardzie auto było wyposażone w welurową tapicerkę, obrotomierz, zegar, wycieraczkę i ogrzewanie tylnej szyby wraz z wycieraczką, światła przeciwmgłowe, zapalniczkę, regulowaną kolumna kierownicy oraz przednie bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.

Typowy polonez to auto pięciodrzwiowe. Do produkcji trafiły jednak również samochody w wersji trzydrzwiowej i coupe. Z taśm fabryki zeszły jedynie krótkie serie tych aut. Konstruktorzy przygotowali też wersje specjalne (karetki i radiowozy) i rajdowe z silnikami o różnej pojemności.

W fabryce powstały także ciekawe prototypy. Był wśród nich między innymi terenowy FSO Polonez Analog, trzyosiowy pick-up, czy kemping.

Samochody PRL-u: Polski Fiat 125p [ZDJĘCIA]

Polonezy były eksportowane do kilkudziesięciu krajów świata. Montowano je nawet w Egipcie w latach 1983-1992. Pod marką NasrPolonez. sprzedano tam 17 tys. egzemplarzy.

Polonezy można spotkać na polskich drogach. Prawdziwymi rarytasami są jednak te trzydrzwiowe!

Skomentuj:

Samochody PRL-u: FSO Polonez [ZDJĘCIA]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie