Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spadła sprzedaż biletów komunikacji miejska. ZTM: „To wina remontów”

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
W ubiegłym roku kupiliśmy o 10 proc. mniej „sieciówek” i o 8 ...
W ubiegłym roku kupiliśmy o 10 proc. mniej „sieciówek” i o 8 ... Zenon Kubiak
W ubiegłym roku kupiliśmy o 10 proc. mniej „sieciówek” i o 8 proc. mniej biletów jednorazowych.

Zarząd Transportu Miejskiego podsumował wyniki sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w grudniu i całym 2013 r.

W ostatnim miesiącu minionego roku biletów udało się sprzedać o 8,67 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2012 r. Co ciekawe, nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży biletów raczej mniej popularnych: 60-minutowych (o 63,88 proc.) i 120-minutowych (o 65,82 proc.).

O niecałe 10 proc. wzrosła sprzedaż wszystkich biletów jednorazowych. Więcej sprzedano biletów 15-minutowych, a mniej 30-minutowych, co łatwo można wytłumaczyć obowiązująca promocją wydłużającą ważność tych pierwszych do 25 minut w ciągu dnia.

W grudniu spadła sprzedaż biletów krótkookresowych (zwłaszcza 72-godzinnych) oraz długookresowych (szczególnie 3-, 6-, 9- i 12-miesięcznych) – tych drugich łącznie sprzedano o 16,29 proc. mniej.

ZTM podsumował też sprzedaż biletów w całym 2013 r. i trzeba przyznać, że nie był to dobry okres. Wpływy ze sprzedaży biletów co prawda wzrosły o 7 proc., ale to skutek przede wszystkim ostatniej podwyżki cen. Samych biletów sprzedano bowiem o 8 proc. mniej niż w 2012 r. W 2013 r. poznaniacy kupili aż o 10 proc. mniej biletów długookresowych, czyli głównie „sieciówek” i o 8,5 proc. mniej biletów jednorazowych.

„Spadek liczby sprzedanych biletów miał w dużej mierze związek z pogorszeniem się oferty komunikacyjnej w trakcie przebudowy ronda Kaponiera oraz remontu mostu Teatralnego” – tak ocenia te wyniki sam Zarząd Transportu Miejskiego. – „Jesienią te dwa główne węzły komunikacyjne miasta były przez większość czasu zamknięte. W takiej sytuacji nieuchronnym zjawiskiem była mniejsza liczba pasażerów”.

Kolejnej przyczyny spadku ZTM dopatruje się w wydłużeniu czasu obowiązywania biletów 15-minutowych i 30-minutowych (przez większość dnia są ważne odpowiednio 25 i 40 minut) oraz wprowadzenia do sprzedaży biletów semestralnych. Tych ostatnich sprzedano aż 25 840, przez co sprzedano mniej biletów miesięcznych.

„Według naszej oceny nie pojawili się nowi klienci, a jedynie część obecnych zaczęła korzystać z korzystniejszej oferty zamiast dotychczasowej” – komentuje ZTM.

Przypomnijmy, że 1 lipca zaczną obowiązywać nowe ceny biletów związane z wprowadzeniem systemu PEKA. Władze miasta i ZTM liczą, że nowa, elastyczna taryfa zachęci do podróżowania po mieście tramwajami i autobusami osoby, które obecnie wybierają inne środki transportu.

Kliknij, aby obejrzeć nowe ceny biletów ZTM, które zaczną obowiązywać od 1 lipca

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto