Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdzili reklamy w Poznaniu – na 62 legalnie wisiały... 4

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Nielegalne reklamy, które szpecą wygląd Poznania to problem, ...
Nielegalne reklamy, które szpecą wygląd Poznania to problem, ... archiwum/Zenon Kubiak
Nielegalne reklamy, które szpecą wygląd Poznania to problem, który nie maleje. Organizatorzy akcji „Nie wieszam” stworzyli czarną listę firm reklamujących się przez nielegalne nośniki reklam i ogromne banery psujące wygląd miasta.

O problemie nielegalnych nośników z reklamami piszemy na mmpoznan.pl od lat, ale jak pokazują statystyki Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, sytuacja w Poznaniu właściwie w żaden sposób się nie zmienia. W 2013 r. PINB sprawdził legalność 62 reklam i jak się okazało, legalnie zamontowano zaledwie 4. Z 58 samowoli udało się już doprowadzić do usunięcia 38.

Podobne wyniki przyniosły kontrole w latach poprzednich. Łącznie od 2009 r. sprawdzono legalność 303 nośników reklam, z których zgodnie z prawem postawiono zaledwie 113. Z 259 nielegalnych PINB doprowadził do usunięcia 125.

Walka z reklamami to jednak walka z wiatrakami.
- Niestety obowiązujące prawo, a raczej jego niedoskonałości ułatwiają proceder umieszczania i długotrwałego bytu reklam, wybudowanych lub zamontowanych bez pozwoleń i gdzie popadnie – przyznaje Paweł Łukaszewski, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania.

Procedura rozbiórki nośnika reklamy jest bowiem równie skomplikowana i długotrwała jak rozbiórka każdej innej samowoli budowlanej, np. hotelu.

Z nielegalnymi reklamami walczy nie tylko PINB, ale także stowarzyszenie Ulepsz Poznań, które rozpoczęło akcję „Nie wieszam”. Jej celem jest zachęcenie instytucji publicznych oraz podmiotów prywatnych, działających na terenie Poznania, do rezygnacji z wielkich banerów oraz nielegalnych plakatów jako jednej z form reklamy.

Na stronie www.niewieszam.tumblr.com każdy może przejrzeć czarną listę, na której wymieniane są firmy reklamujące się w sposób nielegalny – można na niej znaleźć nie tylko prywatne firmy, ale także jednostki miejskie, a nawet instytucje kultury. Organizatorzy akcji wysyłają też do takich podmiotów e-maile z zachętą do porzucenia niezgodnych z prawem praktyk, które niekorzystnie wpływają na ład przestrzenny miasta.

Pierwsze efekty akcji już są – w zakładce „Zdjęli” można znaleźć (na razie skromną, ale jednak) listę podmiotów, które po otrzymaniu e-maila zdecydowały się na usunięcie swojej reklamy.

Jeśli ktoś zauważy jakąś szpecącą lub nielegalną reklamę, której nie ma na czarnej liście, może wysłać jej zdjęcie na adres [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto