Już w marcu informowaliśmy o projekcie Strefy 30, której najważniejszym punktem jest wprowadzenie ograniczenia prędkości samochodów do 30 km/godz. w obszarze między ulicami Solną, Al. Marcinkowskiego, Świętym Marcinem a al. Niepodległości.
Według projektu Zarządu Dróg Miejskich na terenie objętym strefą mają też powstać kontrapasy dla rowerzystów, których powstanie oznacza zwężenie jezdni. Zlikwidowanie zostanie też część miejsc parkingowych i co oczywiste zmieni się też organizacja ruchu.
Projekt pod lupę wzięły poznańskie stowarzyszenia zajmujące się m.in. komunikacją w Poznaniu: My-Poznaniacy, Mobilny Poznań, Inwestycje dla Poznania oraz Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji.
- Postanowiliśmy poprzeć ten projekt, choć nie spełnia on naszych oczekiwań, ale popieramy sam pomysł uspokojenia ruchu w centrum – mówi Włodzimierz Nowak ze stowarzyszenia My-Poznaniacy. – Naszym zdaniem projekt można udoskonalić.
Najważniejszą zmianą proponowaną przez stowarzyszenia jest wyłączenie świateł na wszystkich skrzyżowaniach objętych Strefą 30 i wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych.
- Jednocześnie, aby poprawić bezpieczeństwo pieszych, proponujemy przed przejściami zwężenie jezdni do wymaganej ustawowo szerokości 2,75 m – wyjaśnia Arkadiusz Borkowski ze stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.
Kolejny pomysł to stworzenie dodatkowych przejść dla pieszych, m.in. na ul. 27 grudnia przy placu Wolności pomiędzy al. Marcinkowskiego a ul. Ratajczaka, a także przed wejściem do Teatru Polskiego.
Największą zmianą w stosunku do planu ZDM byłoby inne rozwiązanie ścieżki rowerowej przy placu Wolności.
- Obecnie ciągle nieoddana do użytku ścieżka rowerowa biegnie po chodniku – przypomina Borkowski – My proponujemy, aby z niej zrezygnować i poprowadzić na jezdni kontrapas.
Zdaniem przedstawicieli stowarzyszeń w ten sposób uniknie się ewentualnych kolizji rowerzystów z pieszymi, do których mogłoby dochodzić na chodniku.
To oczywiście tylko część proponowanych zmian. Twórcy proponowanych poprawek konsultowali je już z Radą Miasta Stare Miasto, ale które z nich zostaną wprowadzone, zdecyduje wynik rozmów z Zarządem Dróg Miejskich.
Aby obejrzeć wszystkie wizualizacje, przejdź do galerii.
Czytaj więcej o Strefie 30: |
"Strefa 30": Będzie czy nie będzie? Czy "Strefa 30" zostanie wprowadzona w centrum Poznania? Wszystko wskazuje na to, że mogą być z tym pewne problemy... |
Plakat musi śpiewać 8 maja - 24 lipca 2011 | Muzeum Narodowe w Poznaniu |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?