Tajemnicza konstrukcja na poznańskim Franowie. Do czego służy? [ZDJĘCIA]

Zbyszek Snusz
Zbyszek Snusz
Most składany MS-54
Most składany MS-54 Zbyszek Snusz
Cały teren otoczony jest solidnym płotem z drutem kolczastym. Strzeże go też kilka kamer monitoringu. Tak chroniona jest tajemnicza konstrukcja na poznańskim Franowie. Do czego służą jej elementy?

Tajemnicza konstrukcja na poznańskim Franowie. Do czego służy?

Składowisko kilkuset metalowych elementów robi wrażenie. Położone na uboczu, prawie niewidoczne z pobliskich ulic. Widać, że tajemnicza konstrukcja spoczywa tam już od dawna. Dlaczego jest tak dobrze chroniona?

Na Franowie przechowywane są elementy mostu składanego typu MS-54, który - ze względu na wymagania obronne i gospodarcze - znajduje się w strategicznych państwowych rezerwach mobilizacyjnych. Konstrukcja składa się z zestawów. Każdy z nich umożliwia zbudowanie 108 metrów tymczasowego mostu. Zarówno jedno-, jak i dwukierunkowego, którym mogą poruszać się pojazdy gąsienicowe i kołowe. Krótko mówiąc, most tego typu ma umożliwiać utrzymanie ruchu drogowego w okresie specjalnym.

POLECAMY: Mroczny Poznań - więcej historii z dreszczykiem

Mosty składane pojawiły się już na przełomie XIX i XX wieku i były wykorzystywane do odbudowy zniszczonych konstrukcji kolejowych podczas wojny francusko-pruskiej. W czasie II wojny światowej skonstruowano najpopularniejszą konstrukcję tego typu, czyli most Baileya. Po wojnie wykorzystywano je w Polsce do odbudowania wielu mostów zniszczonych w czasie okupacji.

Pierwszy nowoczesny polski drogowy most składany typu MS-54 powstał w połowie lat 50. Wojskowa konstrukcja po sprawdzeniu w warunkach polowych coraz częściej znajdowała też zastosowanie cywilne - podczas sytuacji kryzysowych czy remontów.

POLUB: Mroczny Poznań na Facebooku

Tylko w ostatnich latach z elementów konstrukcji MS-54 powstały dwie unikatowe przeprawy. Drugi w powojennej historii stolicy, żołnierski most dla Warszawy, czyli most Syreny, który spinał oba brzegi Wisły w czasie remontu mostu Poniatowskiego (od 1985 do 2000 roku). Była to najdłużej eksploatowana w Polsce przeprawa mostowa tego typu w warunkach cywilnych.

Ta sama konstrukcja posłużyła również do zbudowania w 2000 roku najdłuższego w kraju (ponad 0,5 kilometra) tymczasowego mostu objazdowego na Wiśle w Annopolu w województwie lubelskim.

W składach na terenie całego kraju przechowywanych jest obecnie kilka kilometrów różnego typu konstrukcji mostów, wiaduktów i estakad składanych. Jeden ze składów znajduje się właśnie na poznańskim Franowie.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie