Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądał nowy rozkład jazdy pociągów w Wielkopolsce. Czy Kolejom Wielkopolskim zabraknie taboru?

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Od 11 grudnia do Wronek zaczną kursować pociągi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. Tymczasem część taboru będzie musiało od przyszłego roku stopniowo przejść modernizację.
Od 11 grudnia do Wronek zaczną kursować pociągi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. Tymczasem część taboru będzie musiało od przyszłego roku stopniowo przejść modernizację. Robert Woźniak
Nowy, roczny rozkład jazdy PKP wejdzie w życie 11 grudnia 2022. Nie zabraknie w nim nowości. Pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitarnej zadebiutują na linii z Poznania do Wronek. Pojawi się też codzienny pociąg z Poznania do Łodzi przez Kalisz. Nie będzie też przykrych niespodzianek dla pasażerów - na żadnej z linii w Wielkopolsce kursowanie pociągów nie zostało ograniczone. W związku z modernizacjami rodzi się jednak inny problem. Czy Kolejom Wielkopolskim zabraknie taboru?

Spis treści

Nowy rozkład jazdy pociągów 2022/2023. Poznańska Kolej Metropolitalna dojedzie do Wronek

Już niedługo wejdzie w życie nowy rozkład jazdy 2022/2023, układany przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Znajdą się w nim dwie nowości, które mają zachęcić pasażerów do podróży koleją. Pierwsza z nich to połączenie Poznania z Wronkami w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Oprócz pociągów Polregio, które nadal będzie obsługiwało najwięcej połączeń na tej trasie, Koleje Wielkopolskie uruchomią, częściowo dzięki porozumieniu samorządu województwa z powiatami i gminami leżącymi wzdłuż trasy, dodatkowe 6 par pociągów. Relacja dwóch z nich będzie dodatkowo wydłużona do Krzyża.

Zobacz też: Cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu. Śpią na torach wielkiej stacji towarowej

Linia ta była ostatnią zaplanowaną do obsługi przez PKM.

- Jesteśmy bardzo konsekwentni. Chcieliśmy, aby tym projektem objęte były wszystkie linie kolejowe wychodzące z Poznania w promieniu 50 km w ten sposób ten plan zostanie zrealizowany

- mówił podczas podpisania porozumienia związanego z finansowaniem nowych połączeń marszałek Wojciech Jankowiak.

3 pary z 6 nowych połączeń będą dofinansowane w 40 proc. z budżetów przyległych gmin, a w 20 proc. powiatów.

Nowy rozkład jazdy na kolei. Codziennie z Poznania do Łodzi i nocne połączenie ze Szklarką Porębą

Zmieni się częstotliwość kursowania bezpośredniego pociągu do Łodzi, uruchamianego przez samorządowego przewoźnika. Dotychczas kursował on wyłącznie w weekendy, od 11 grudnia będzie jeździł codziennie. Wieczorem zabierze pasażerów z Poznania, przez Kalisz do Łodzi, aby następnego dnia rano udać się w trasę powrotną.

Stolica Wielkopolski zyska także nocne, bezpośrednie połączenie ze Szklarska Porębą Górną. Wszystko dzięki grupie wagonów z TLK Karkonosze, przełączanej we Wrocławiu do TLK Rozewie.

Modernizacja taboru utrudni obsługę pociągów. Kolejom Wielkopolskim zabraknie taboru?

Oprócz zmian w rozkładzie jazdy, najbliższe lata upłyną pod znakiem pierwszej, większej naprawy pociągów elektrycznych Pesa Elf pierwszej generacji. 22 składy przejdą serwis związany z tak zwanym czwartym poziomem utrzymania. Wymienione na nowe zostaną tarcze hamulcowe, kamery monitoringu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz lusterka. Odnowiona zostanie powłoka antygraffiti, naprawione wysuwane stopnie, drzwi, toalety i klimatyzacja Przegląd ma też dotyczyć falowników trakcyjnych i przetwornic. Do naprawy przewidziano też toalety oraz system klimatyzacji. Wymianie ulegną amortyzatory. przejdą też wszystkie amortyzatory.

Naprawa każdego pociągu nie będzie mogła zająć więcej niż 120 dni, a wszystkie składy zostaną odświeżone do końca 2025 roku.

- Proces naprawy 22 pojazdów serii EN76 (Pesa Elf) jest rozłożony na lata 2023-2025. Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, a zaplanowany harmonogram wyłączeń z ruchu i przekazywania pojazdów do naprawy ma na celu optymalne ich wykorzystanie do realizacji rozkładu jazdy

- informował “Rynek Kolejowy” Włodzimierz Finke, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Obserwuj nas także na Google News

Elektryczne Elfy stanowią niemal połowę tabori, jakim dysponuje przewoźnik, któremu składów wciąż brakuje. Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, obecna rezerwa pojazdów elektrycznych wynosi od 3 do 5, w zależności od przeglądów okresowych, bądź kolizji ze zwierzętami. Liczba ta z pewnością podczas napraw tabory się zmniejszy.

Prawdopodobnie niedobór tego typu pojazdów będzie zaspokajany poprzez wynajęcie dodatkowych zespołów trakcyjnych. Tymczasem tego typu taboru jest niewiele. Opcją rezerwową jest niedawno ogłoszona przebudowa spalinowych pociągów Impuls na wersję dwutrakcyjną, jednak na to potrzeba czasu.

– W przypadku braku elektrycznych zespołów trakcyjnych do prowadzenia pociągów, spółka Koleje Wielkopolskie rozważa możliwość wykorzystania spalinowych zespołów trakcyjnych również na liniach zelektryfikowanych

– przekazał portalowi wicedyrektor.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak będzie wyglądał nowy rozkład jazdy pociągów w Wielkopolsce. Czy Kolejom Wielkopolskim zabraknie taboru? - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto