Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak tanio drogi S5 nie dało się budować. Fiasko na włoskich odcinkach z winy oddziału GDDKiA w Bydgoszczy?

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
GDKKiA cyklicznie raportuje o postępach prac przy drodze ekspresowej S5. Trzy odcinki trasy czekają ciągle na nowych wykonawców.
GDKKiA cyklicznie raportuje o postępach prac przy drodze ekspresowej S5. Trzy odcinki trasy czekają ciągle na nowych wykonawców. GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
Włoska firma wygrała przetarg na odcinki S5, bo złożyła oferty tańsze o nawet 40 proc. od rzeczywistych kosztów.

Dziś (4 października) miały zostać otwarte koperty w przetargu na budowę odcinków S5 opuszczonych przez Włochów. Do poznania ofert jednak nie dojdzie o czym GDDKiA informowała parę dni wcześniej. - Dla odcinka S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ otwarcie kopert w przetargu zaplanowano na 13 listopada, a dla odcinków 1 i 2 (Nowe Marzy-Świecie i Bydgoszcz Południe Bydgoszcz północna na 26 listopada - informuje Tomasz Okoński, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. - Ma to związek z dużą liczbą zapytań (około 2,5 tysiąca), które wpłynęły od potencjalnych wykonawców robót na tych odcinkach.

Sprawa budowy dróg ekspresowych stała się jeszcze bardziej polityczna w związku z kampanią wyborczą. Politycy opozycji zarzucają rządowi nieudolność w budowie dróg ekspresowych, rząd - na przykład w wypadku S5 - zrzuca winę na poprzedników.

Tymczasem poseł Paweł Olszewski otrzymał odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury o nieprawidłowościach przy przetargu na odcinkach, które budować mieli Włosi z Impresa Pizzarotii.

- (...) Jako najkorzystniejsze wybrane zostały oferty złożone przez Impresa Pizzarotti, opiewające łącznie na kwotę 1 044 409 007,47 zł (61,34 % szacunkowej wartości zamówień). W wyniku kontroli GDDKiA stwierdziła, że nieprawidłowości polegały na braku dokonania właściwej oceny merytorycznej ofert przez Oddział GDDKiA w Bydgoszczy w kontekście domniemania, że wartość ofert Impresa Pizzarotti jest rażąco niska - odpowiedział w imieniu ministerstwa podsekretarz stanu Rafał Weber.

- (...) Oferta nie została odrzucona mimo, że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia oraz dokumenty wskazywały, że oferty zawierały rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia i kształtowały się na poziomie od 31% do 40% poniżej szacunkowej wartości zamówienia. (...) Brak dokonania właściwej oceny ofert przez Oddział GDDKiA w Bydgoszczy przyczynił się w konsekwencji do późniejszych problemów związanych z realizacją inwestycji przez wykonawcę.

(...) Brak dokonania właściwej oceny ofert przez Oddział GDDKiA w Bydgoszczy przyczynił się w konsekwencji do późniejszych problemów związanych z realizacją inwestycji przez wykonawcę.

Na S5 praca wre

Tymczasem GDDKiA robi wszystko, by pokazać, że na odcinkach z których nie zeszli wykonawcy dzieje się i to wiele. Szybkim pracom w okolicy Bydgoszczy przygląda się bydgoski ratusz.

- Na obwodnicy Bydgoszczy najbardziej zaawansowane są prace pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec oraz Bydgoszcz Północ. Odcinek pomiędzy węzłem Bydgoszcz Opławiec oraz Maksymilianowo będzie przejezdny jeszcze w tym roku - informuje ratusz.

- Wykonawca prowadzi też intensywne prace w obrębie mostu nad Brdą (228 m długości, szerokość 35,5 m), między Bożenkowem a Tryszczynem. Ustrój nośny pod obie jezdnie jest już zabetonowany i obecnie montowane jest wyposażenie obiektu - dopowiada GDDKIA i zapewnia, że na czterech odcinkach S5 cały czas pracują wykonawcy (trzy czekają na wynik przetargu).

4 odcinki drogi ekspresowej S5 w regionie są budowane przez wykonawców

POLECAMY:

➤ Zobacz zdjęcia ➤



Krótko o historii Kanału Bydgoskiego

Częścią obwodnicy Bydgoszczy pojedziemy jeszcze w tym roku [...

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport z postępu budowy prac drogi ekspresowej S5 i podała szacowane terminy ukończenia poszczególnych odcinków.

Odcinek 3. 
W ostatnim tygodniu września wykonawca 3 odcinka: węzeł Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo) - węzeł Bydgoszcz Opławiec (pierwotna nazwa Tryszczyn) dokonał podniesienia łuków wiaduktu nad linią PKP w Maksymilianowie. Obecnie trwa spawanie i wzmacnianie konstrukcji a następnie rozpocznie się montaż płyty głównej, na której ułożona zostanie nawierzchnia przyszłej drogi ekspresowej.
Dodatkowo Wykonawca prowadzi też intensywne prace w obrębie mostu nad Brdą (228 m długości, szerokość 35,5 m), między Bożenkowem a Tryszczynem. Ustrój nośny pod obie jezdnie jest już zabetonowany i obecnie montowane jest wyposażenie obiektu.

Co się działo na pozostałych odcinkach? Postępy prac, stany zaawansowania kontraktów i szacowane terminy ukończenia >>>

Raport z postępów na budowie drogi S5. Jakie są terminy ukoń...

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto