Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa. Budowa autostrady A4 to było drogowe wydarzenie dekady

tos
Trudno wyobrazić sobie dzisiaj podróż do Opola, Wrocławia, a także do zachodniej Europy bez autostrady A4. Chociaż i na nią narzekamy, to nie sposób porównywać tę dzisiejszą z drogą zwaną jedynie autostradą, która miała tylko jeden pas i betonowe płyty pamiętające III Rzeszę. Przez wiele lat po wojnie nikt nie potrafił jej przebudować. Udało się te prace rozpocząć dopiero w pierwszych latach XXI wieku.

Tak wyglądała budowa autostrady A4

Historia tego traktu sięga bardzo głęboko. Nie dokładnie tędy, co autostrada, ale przecież z Wrocławia do Krakowa przebiegał jeden z najważniejszych średniowiecznych szlaków na ziemiach polskich. Trasę autostrady, która prowadziła z Berlina do Bytomia wytyczono jednak dopiero w czasach III Rzeszy. Budowa rozpoczęła się w latach trzydziestych a w 1936 roku oddano do użytku odcinki z Krzywej do Bielan Wrocławskich i z Gliwic do Bytomia. Rok później kierowcy korzystać mogli z Golnic do Krzywej.

Do 1939 roku władze niemieckie kierowały na budowę autostrady głównie bezrobotnych. Gdy wybuchła wojna, rolę tę przejęli przymusowi robotnicy i więźniowie. Wzdłuż trasy budowanej autostrady zorganizowano kilkanaście obozów pracy przymusowej. Według stanu na rok 1945 roku gotowe były dodatkowo odcinku z Bielan Wrocławskich do Owczarów koło Brzegu, a także z Nogawczyc koło Strzelec Opolskich do Gliwic. Łączącego je odcinka Owczary-Nogawczyce nie udało się ukończyć, ale prace się rozpoczęły.

Gdy spojrzymy na coś, co w dobie nawigacji satelitarnej w każdym telefonie komórkowym wydaje się już dzisiaj bardzo archaiczne, czyli na mapę samochodową Polski z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zobaczymy, że w porównaniu ze stanem z końca II wojny światowej... niewiele się na trasie autostrady zmieniło. Mapa z 1992 roku wydana przez Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera zachodni odcinek autostrady A4 przedstawia następująco: na odcinek z Katowic do Kleszczowa nie ma co jeszcze liczyć.

ZOBACZ W GALERII ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Aby dostać się z Katowic na trasę E-40 z Medyki do Zgorzelca trzeba było dojechać do Bytomia. Z Bytomia do Kleszczowa jechało się już dawną niemiecką autostradą, która dziś stanowi część Drogi Krajowej nr 88. Od Kleszczowa zbudowana z betonowych płyt trasa prowadziła do Nogawczyc koło Strzelec Opolskich. Stamtąd czerwona wstęga, która na mapie oznaczała drogę główną jednojezdniową kierowała się na Strzelce Opolskie, Opole i Brzeg i dopiero za nim wkraczała na szlak dzisiejszej autostrady. Odcinek między Nogawczycami a węzłem Prądy koło Opola oznaczano jako autostrada w budowie. Od Prądów w kierunku Brzegu podawano jako czynny z jednym pasem. To jedyny fragment wybudowany w okresie PRL-u, który zatrzymała... Nysa Kłodzka. Dopiero za Bielanami Wrocławskimi autostrada była autostradą.

To już przeszłość, bo dziś trasa łącząca Górny Śląsk z Wrocławiem wygląda zupełnie inaczej. W naszej redakcji zachowały się archiwalne zdjęcia starej autostrady. Warto zobaczyć je przed kolejną podróżą w kierunku Dolnego Śląska. Można sobie również przypomnieć, jak budowano autostradę.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa. Budowa autostrady A4 to było drogowe wydarzenie dekady - Dziennik Zachodni

Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto