Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na os. Kopernika w Poznaniu nie pojedzie w najbliższym czasie. Miasto ma projekt, ale protestują mieszkańcy Raszyna

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tramwaj na os Kopernika ma gotową koncepcję, jednak miasto nie może rozpocząć procedury przetargowej. Tramwaju nie akceptuje także część mieszkańców, którzy na Facebooku założyli nawet grupę „Mieszkańcy os. Raszyn mówią NIE dla trasy tramwajowej na os. Kopernika”.
Przejdź do kolejnej wizualizacji --->
Tramwaj na os Kopernika ma gotową koncepcję, jednak miasto nie może rozpocząć procedury przetargowej. Tramwaju nie akceptuje także część mieszkańców, którzy na Facebooku założyli nawet grupę „Mieszkańcy os. Raszyn mówią NIE dla trasy tramwajowej na os. Kopernika”. Przejdź do kolejnej wizualizacji --->
1 stycznia tego roku ostateczną stała się decyzja środowiskowa dla budowy trasy tramwajowej na os. Kopernika, czyli projektu Copernicus. Projekt, przygotowany przez Zarząd Transportu Miejskiego, był opiniowany przez mieszkańców na przełomie 2016 i 2017 roku i w zasadzie gotowy jest do rozpoczęcia. Jednak nie wszystkim podoba się wizja tramwaju – mieszkańcy Raszyna czy rejonu Arciszewskiego protestują – i są bardzo zaniepokojeni odpowiedziami miasta, że sprawa jest już zamknięta.

Trasa tramwaju na os. Kopernika ma biec od skrzyżowania ul. Hetmańskiej, Reymonta i Arciszewskiego (zbudowany tu będzie węzeł rozjazdowy), przez tę ostatnią ulicę przetnie ul. Palacza, dalej ulicą Zamkniętą do ul. Ściegiennego, za Cmentarzem Górczyńskim skręci łukiem w lewo i równolegle do ul. Pogodnej, obok Szkoły nr 80 zakręci w stronę ul. Rembertowskiej. Dalej ulicą Promienistą trasa dobiegnie do ul. Jawornickiej, gdzie zakończy się pętlą tramwajowo - autobusową.

Miasto chce ją budować, by wzmocnić dotychczasową komunikację autobusową – jedyną na os. Kopernika, uznanym w Planie transportowym na lata 2014-2025 za „jeden z ważniejszych generatorów ruchu na obszarze miasta”. Tramwaj miałby umożliwić lepsze korzystanie ze zmodernizowanej sieci tramwajowej w osi ul. Grunwaldzkiej czy Hetmańskiej. Dwutorowa trasa tramwajowa ma mieć długość całkowitą 3,3 km, sześć przystanków dostosowanych do dłuższych składów, ciche torowisko i możliwość przesiadek „drzwi w drzwi” do autobusów przy ul. Arciszewskiego. Wreszcie w rejonie Arciszewskiego, Ściegiennego i Zamkniętej mogłoby powstać targowisko dla sprzedawców zniczy i kwiatów.

- To projekt, który nie powstał wczoraj, czy rok temu, a był przewidziany i dopracowywany od lat – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Ponadto, jak przy każdej trasie tramwajowej, miasto przeprowadza dokładne analizy, skupiające się na dobrostanie mieszkańców, bezpieczeństwie i na ochronie przyrody. Dlatego projekt był konsultowany wśród mieszkańców: było spotkanie z nimi, były ankiety, była możliwość konsultacji on-line.

- Zainteresowani tematem mieszkańcy wypełnili 1295 ankiet: większość - około 73 proc. głosów - poparła budowę trasy tramwajowej na osiedle Kopernika – mówi Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - Może ona ułatwić i skrócić dojazd do centrum kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców...

Poznaniacy z rejonu Raszyna, którzy sprzeciwiają się budowie trasy, mówią, że nie chcą tramwajów pod swoimi oknami, nieraz w zbyt małej odległości od budynków: jak mówią, w niektórych miejscach nawet mniej niż 10 metrów. Obawiają się, że budowa spowoduje likwidację jedynej w okolicy alei kilkudziesięcioletnich jesionów przy cmentarzu górczyńskim, a także – że zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców: wieżowiec nr 90, zbudowany w latach 60-tych nie jest już w najlepszej kondycji, a będzie odbierał drgania. Jeśli okaże się, że tramwaj spowoduje zagrożenie katastrofy budowlanej, to blok będzie musiał być rozebrany.

- Sprawdziłem i uspokajam: budowa trasy tramwajowej nie koliduje z żadnym budynkiem, a jeśli będą jakiekolwiek wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, będącego priorytetem, to tak jak w przypadku np. tramwaju na Ratajczaka, mogą być przeprowadzone dodatkowe szczegółowe badania – zapewnia Mariusz Wiśniewski. - W pobliżu zaprojektowanej trasy jest szkoła podstawowa: tramwaj może okazać się nawet atutem, dowożąc uczniów i nauczycieli, jak to jest w przypadku wielu szkół i przedszkoli w mieście, od lat sąsiadujących z liniami tramwajowymi. Mówiąc o zieleni, miasto zawsze robi wszystko by nie było kolizji inwestycji z zastaną zielenią, ale jeśli drzewa rosną wprost na linii, to będą one w miarę możliwości przesadzane, a nie wycinane.

Agencja Mienia Wojskowego wyprzedaje mienie wycofane z wojska. To nie lada gratka nie tylko dla miłośników militariów. Jeden z ośmiu zaplanowanych przez AMW przetargów odbędzie się w stolicy Wielkopolski. Czas na złożenie ofert jest do 15 lutego i tego samego dnia nastąpi ich otwarcie. 

Sprawdź, co możesz kupić od AMW na przetargu organizowanym w Poznaniu --->

Wojsko wyprzedaje sprzęt! Przetarg AMW w Poznaniu już 15 lut...

Mieszkańcy, którzy skupiają się m.in. w grupie „Mieszkańcy os. Raszyn mówią NIE dla trasy tramwajowej na os. Kopernika” są rozczarowani lekceważeniem ich głosów.

- O konsultacjach wiedziało niewielu, a ci co poszli na nie do szkoły wspominali, że większość przyjęła projekt z obawą i była mu przeciwna – mówią. - Co można mówić o jakości ankiet, gdy na przystankach pytano pasażerów, czy chcą tu tramwaju, by była lepsza komunikacja?

- Wyniki badań nie wskazują jednomyślności osób zainteresowanych, które wzięły w nich udział, choć pokazują, że większość opowiada się za tramwajem – mówi Mariusz Wiśniewski.

Jest jeszcze czas na wyjaśnianie wątpliwości i potencjalne badania. Miasto mogłoby jeszcze w tym roku składać pierwsze wnioski, ale wobec braku porozumienia rządu z Komisją Europejską nie można mówić o dofinansowaniu. Zakłada, że o linii na os. Kopernika będzie można mówić od 2025 roku.

- Projekt budowy trasy tramwajowej na osiedle Kopernika w Poznaniu czeka na otwarcie naboru wniosków o dofinansowanie inwestycji transportowych w ramach perspektywy unijnej 2021-2027. Zapewnienie finansowania jest warunkiem rozpoczęcia dalszych prac, na dziś nie ma terminu realizacji inwestycji – kończy Bartosz Trzebiatowski.

Tramwaj na Kopernika - zobacz wizualizacje:

Tramwaj na os Kopernika ma gotową koncepcję, jednak miasto nie może rozpocząć procedury przetargowej. Tramwaju nie akceptuje także część mieszkańców, którzy na Facebooku założyli nawet grupę „Mieszkańcy os. Raszyn mówią NIE dla trasy tramwajowej na os. Kopernika”.
Przejdź do kolejnej wizualizacji --->

Tramwaj na os. Kopernika w Poznaniu nie pojedzie w najbliższ...

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto