Przypomnijmy, że najważniejszy węzeł komunikacji tramwajowej w Poznaniu jest wyłączony z użytku od lata 2012 r. Brak przejazdu przez rondo Kaponiera to prawdziwe utrapienie dla wszystkich poznaniaków poruszających się po mieście tramwajami.
Remont całego ronda zakończy się dopiero w 2015 r., ale już 18 stycznia przez rondo znów zaczną kursować tramwaje na trasach z północy na południe oraz na zachód.
- Ta zmiana powinna w znacznym stopniu poprawić standard obsługi w transporcie miejskim Poznania – mówi Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania. – To efekt pracy specjalistów z kilku jednostek miasta, wykonawców oraz sprzyjającej budowie pogodzie.
Brak zimy, to brak przerw na placach budów. Dlatego działania, co poznaniacy widzieli na własne oczy, prowadzone były i są nawet po zmroku czy w weekendy.
Zmiany organizacji ruchu, w tym powrót części tramwajów, planowany jest na sobotni poranek, 18 stycznia. To nie oznacza oczywiście końca prac wokół Kaponiery, na rondzie i pod rondem. Działania zostały tak skoordynowane, że możliwe było wprowadzanie korzystnych dla mieszkańców zmian w organizacji ruchu. Otwarta dla ruchu kołowego zostanie zachodnia jezdnia ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Dąbrowskiego do ulicy Bukowskiej. Obowiązywać będzie jeden kierunek ruchu: w stronę mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej.
Mapa organizacji ruchu w trakcie przebudowy węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera/ ZDM
- Tramwaje i samochody na zachodniej jezdni ulicy Roosevelta będą poruszać się po terenie budowy – zaznacza Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Jacek Szukała. – Z uwagi na niezakończoną budowę konstrukcji garażu podziemnego nadal wyłączona z ruchu będzie wschodnia jezdnia ulicy Roosevelta na odcinku od ulicy Bukowskiej do mostu Teatralnego. Obecnie prowadzone są prace budowlane zarówno na poziomie 0 (terenu) jak - 1 (minus jeden). Główny nacisk został w ostatnich dniach położony na wykonanie prac drogowych i torowych w celu jak najszybszego dopuszczenia do ruchu tramwajowego i kołowego na ulicy Roosevelta.
Do zakończenia budowy konstrukcji garażu podziemnego pozostało wykonanie płyty pomostowej na poziomie 0 (na poziomie terenu), prac wykończeniowych oraz wyposażeniowych w części samego garażu jak i w jego części usługowej. Trwają również roboty w przejściu podziemnym. Polegają między innymi na budowie schodów, w tym ruchomych i szybów wind.
Rozpoczęły się także pierwsze prace związane z demontażem północnej części zachodniego mostu Uniwersyteckiego. Prace prowadzone są nocami nad trasą PST.
Jak pojadą tramwaje?
- Ruch będzie się na razie odbywał na osi północ-południe oraz na zachód (z przejazdem przez ulice: Zwierzyniecką i Kraszewskiego), umożliwiając bezpośrednie połączenie Górczyna i Łazarza z jednej strony oraz Winograd, Piątkowa i Sołacza z drugiej z Jeżycami i śródmieściem poprzez węzły: most Teatralny i rondo Kaponiera – wyjaśnia Bogusław Bajoński, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Przez rondo Kaponiera będą kursować tramwaje siedmiu linii, numer: 5, 8, 10, 11, 13, 15, 18. Bez zmian będą kursować linie numer: 1, 2, 6, 7, 9, 12, 14, 16 i 17. Utrzymana zostanie dodatkowa linia nr 19 wzmacniająca transport podczas porannego szczytu komunikacyjnego i dodatkowo w niedzielę po południu, natomiast w celu podwyższenia standardu komunikacji w szczycie porannym i popołudniowym (w godzinach od 6.30 do 9.00 oraz od 14.00 do 19.00).Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi też dodatkową linię nr 20 łączącą Sobieskiego przez PST ze śródmieściem.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?