Trasa kórnicka w Poznaniu będzie przebudowana. Szykują się duże zmiany. Kiedy początek prac?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
- Dzięki inwestycji ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów - zapowiadają PIM.
Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
- Dzięki inwestycji ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów - zapowiadają PIM. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Poznańskie Inwestycje Miejskie
Udostępnij:
Tramwajowa trasa kórnicka w Poznaniu, obejmująca torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną i przystanki na odcinku od ul. Jana Pawła II do os. Lecha, będzie przebudowywana. Zmieniony też będzie układ drogowy. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku.

- Zależy nam na poprawie komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Trasa kórnicka jest już wysłużona i wymaga gruntownej przebudowy. Obecnie tramwaje jeżdżą tam z ograniczoną prędkością z uwagi na stan techniczny trasy. Nadchodząca inwestycja jest ostatnią odsłoną większego zadania, które obejmowało także torowisko na Górnym Tarasie Rataj od os. Lecha do ronda Żegrze oraz nową trasę do ul. Unii Lubelskiej. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, podróż tramwajem w tej części Poznania staje się wygodna i coraz bardziej niezawodna.

Inwestor – Poznańskie Inwestycje Miejskie – zapowiada, że przebudowana będzie trasa tramwajowa od skrzyżowania ul. Jana Pawła II i ul. Kórnickiej do os. Lecha, czyli blisko dwukilometrowy odcinek. Plan prac zakłada demontaż torowiska, sieci trakcyjnej i infrastruktury towarzyszącej, następnie wybudowanie nowych, o lepszych parametrach technicznych i technologicznych. PIM zapewnia, że zapewni to większą trwałość trasy, stabilność i bezpieczeństwo.

Przebudowane będą przystanki: Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy remontowanym torowisku) i os. Tysiąclecia, natomiast obecne perony przystanku Polanka będą rozebrane – zastąpią je dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie tego roku, a zakończyć - w drugiej połowie 2023 r. Podmioty, które chcą wziąć udział w przetargu, mogą składać swoje oferty do 14 czerwca.

Zobacz też: Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

- Dzięki inwestycji ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów. Zmienią się także lokalizacje przystanków, ponadto zostaną one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca rozbuduje również układ drogowy, gdyż przewidziane jest przedłużenie ul. Pleszewskiej i rozbudowa ul. Kaliskiej. Piesi i rowerzyści także zyskają nową infrastrukturę – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

PIM zapewniają, że przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: na peronach pojawią się elementy wyposażenia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową i dysfunkcją wzroku, przebudowane lub zbudowane będą schody oraz pochylnie.

- Zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji, m.in. zostaną dostosowane do nowych peronów przystankowych, schodów i pochylni – dodają PIM. - Prace drogowe będą dotyczyły fragmentu tzw. ringu łacina. Przewidziana jest budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej o długości ponad 200 metrów, na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do kolejnego z ulicami Kaliską i Polanka. Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej. Podobnie miasto zamierza zbudować cięgi pieszy i rowerowy po południowej stronie torowiska do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

Gdy zakończy się przebudowa, samochody nie będą mogły wjeżdżać na torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej, za to piesi i rowerzyści otrzymają tam przejście i przejazd. Dla kierowców za to przewidziano w przyszłości możliwość jazdy rozbudowaną ul. Kaliską, na odcinku od ul. Polanka do ul. Jana Pawła II, w jednym tylko kierunku, z możliwością przejazdu przez torowisko..

Obok zadań drogowych, torowych i sieciowych inwestycja obejmuje budowę odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowę utwardzonego dojazdu dla służb technicznych zmierzających do stacji prostownikowej Rataje.

- Przebudowa tzw. trasy kórnickiej jest ostatnim etapem większego zadania, które obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej – przypominają PIM. - Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza będzie cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. W pełni przejezdne jest już również rondo Rataje, co pozwala na rozpoczęcie kolejnej inwestycji w tej części Poznania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Materiał oryginalny: Trasa kórnicka w Poznaniu będzie przebudowana. Szykują się duże zmiany. Kiedy początek prac? - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie