Udany test na trasie tramwaju na Naramowice. Do końca maja wagony pojadą już z pasażerami!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Testy dowiodły, że trasa tramwaju na Naramowice, do ul. Błażeja, jest w zasadzie gotowa.

Kolejne zdjęcie --->
Testy dowiodły, że trasa tramwaju na Naramowice, do ul. Błażeja, jest w zasadzie gotowa. Kolejne zdjęcie --->PIM
Udostępnij:
Tramwaj na Naramowice, jak informowaliśmy wcześniej, ma już gotową trasę. Poznańskie Inwestycje Miejskie, Zarząd Transportu Miejskiego i MPK wiedzą już też, że z torowiska i trakcji z powodzeniem mogą już korzystać tramwaje – miasto przeprowadziło bowiem udany tekst na linii między Włodarską a Błażeja. Teraz padają wiążące słowa: najpóźniej do końca maja cała trasa będzie dostępna dla pasażerów!

- Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji w naszym mieście. Nie minęły dwa lata od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych, a postępy są tak zaawansowane, że możemy przetestować już teraz całą trasę - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Komunikacja publiczna jest dla nas priorytetem, dlatego tak bardzo zależało nam na wcześniejszym uruchomieniu tramwaju, najpierw częściowo do ul. Włodarskiej, a później ul. Lechickiej. Już wkrótce pasażerowie dojadą do ul. Błażeja czyli końcowego przystanku trasy – dodaje prezydent.

W piątek 11 marca na torowisko skierowano do testów tramwaje dwukierunkowe z floty poznańskiego MPK, które przejeżdżały torowiskiem od ul. Włodarskiej i sprawdzały także drugi tor odcinka między ul. Włodarską a Lechicką, gdzie aktualnie kursy z pasażerami odbywają się jednotorowo. Ponownie przejechały także wiaduktem nad ul. Lechicką, który w styczniu został już sprawdzony podczas prób obciążeniowych. Od tego czasu trwały także testy zasilania oraz prace finalizujące przejezdność trasy. Te tramwaje docelowo będą obsługiwać trasę do przystanku końcowego przy ul. Błażeja. Jak dodają PIM, przewidziano tu system awaryjnego sterowania zwrotnicami dla motorniczych.

[g]16094875;[/g]

- Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Wykorzystywany będzie również system monitoringu odbieraków oraz tester zwarcia osiowego – wymieniają Poznańskie Inwestycje Miejskie.

- Dzięki wysiłkowi wielu osób tramwaje pojadą do ul. Błażeja przed zakończeniem wszystkich robót drogowych, bo zależy nam na jak najszybszym oddaniu trasy mieszkańcom. Po testach technicznych prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe wokół torowiska, a kolejny krok to procedura odbiorowa ukończonego odcinka. Wkrótce będzie można również przystąpić do formalności związanych z pozwoleniem na użytkowanie. Uruchomienie regularnych kursów z pasażerami na całej trasie nastąpi najpóźniej do końca maja, a do jesieni prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe w zakresie układu drogowego – zapowiada Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Kiedy rozkład jazdy MPK będzie wzbogacony o nowe kursy, nie wiadomo jeszcze.

Inwestor przypomina, że na trasie tramwaju na Naramowice już od ubiegłego roku można jechać tramwajem na odcinku między pętlą Wilczak a ul. Lechicką. I lada chwila pojedzie dalej, bo za tymczasowym przystankiem końcowym Lechicka/Naramowicka powstaje dwupoziomowy węzeł, którym tramwaje pojadą nad ul. Lechicką.

- Dalej trasa biegnie zachodnią stroną al. Praw Kobiet, czyli nowej drogi powstałej w ramach tej inwestycji – precyzują Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Wzdłuż niej powstały cztery kolejne przystanki w rejonie: ul. Sarmackiej, Łużyckiej, Hilczer-Kurnatowskiej oraz Błażeja. Między ulicami Sarmacką i Łużycką na torowisko będą wjeżdżać także autobusy, co ułatwi pasażerom przesiadki. Podobnie jak na oddanym już do użytku odcinku, większość torowiska będzie zielona za sprawą rozchodnika, czyli wytrzymałej rośliny, odpornej na suszę. Inwestycja obejmuje również budowę lub przebudowę dróg, tras rowerowych i chodników. Al. Praw Kobiet, wraz z przyległymi ulicami, docelowy wygląd zyska jesienią tego roku. W zależności od stopnia zaawansowania wszystkich prac drogowych, przed zakończeniem inwestycji uruchamiane będą - tak jak do tej pory - kolejne fragmenty układu drogowego. Kluczowe roboty toczą się na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej, gdzie powstaje dwupoziomowy węzeł. Postęp tych robót pozwolił na poprowadzenie ruchu pod wiaduktami, aktualnie kontynuowane są tam prace wykończeniowe. Wraz z trasą tramwajową i drogami powstają także chodniki i drogi rowerowe, a całość uzupełni zieleń oraz mała architektura, taka jak ławki i kosze na śmieci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Udany test na trasie tramwaju na Naramowice. Do końca maja wagony pojadą już z pasażerami! - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie