Urzędy zdalnie
Większość urzędów już od dłuższego czasu umożliwia zainteresowanym załatwienie części spraw w trybie zdalnym. Bez konieczności odwiedzania danego punktu można m.in. składać wybrane wnioski. Jeśli zaś niezbędna jest bezpośrednia wizyta, wtedy należy się na nią umówić telefonicznie lub przez formularze dostępne w Internecie. Rezerwacja takiego spotkania działa np. w Urzędzie Miasta Poznania czy Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Nowe rozporządzenie ministra Niedzielskiego ma jednak zakładać, by obowiązek pracy zdalnej został nałożony na wszystkich pracodawców publicznych w administracji, z wyjątkiem tych zadań, które muszą być realizowane na rzecz obywateli i w tradycyjnym modelu pracy.
Urzędy na pracy zdalnej w Poznaniu
Nie ma jednak jeszcze dokładnych informacji co do ostatecznego kształtu ograniczeń w funkcjonowaniu i pracy urzędów.
W momencie opublikowania rozporządzenia ministra zdrowia i po zapoznaniu się ze szczegółami tego dokumentu będą podejmowane ewentualne decyzje co do zakresu obsługi mieszkańców i zasad funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Poznaniu
– mówi Katarzyna Wozińska-Gracz, rzeczniczka prasowa.
Podkreśla też, że cały czas czuwa się nad bezpieczeństwem pracowników i klientów urzędu poprzez nakaz zasłaniania ust i nosa, dezynfekcję rąk i kontrolowania liczby osób na terenie placówki.
Dotychczasowe doświadczenie pracy z trybem zdalnym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pokazało, że praktyką, która się sprawdziła, było zachowanie pełnej dostępności do urzędu w godzinach i dniach urzędowania poprzez przyjęcie odpowiedniej do sytuacji organizacji pracy. Korzystaliśmy z takich rozwiązań m.in., że część pracowników świadczyła pracę zdalnie, a część stacjonarnie, unikając bezpośredniego kontaktu. W ten sposób udawało nam się zachować ciągłość pracy w przypadku wystąpienia zakażeniem wirusem i związaną z tym koniecznością izolacji czy kwarantanny
– wyjaśnia Anna Parzyńska-Paschke, rzeczniczka prasowa Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Dodaje też:
Niezmiennie zachęcamy klientów urzędu do maksymalnego wykorzystania narzędzi zdalnych przy komunikacji z urzędem, tj. przesyłania pism i wyjaśnień w formie elektronicznej, kontaktu e-mailowego i telefonicznego oraz organizowania spotkań online.
Podobnie do sprawy podchodzą pracownicy Urzędu Miasta Poznania. Aby minimalizować ryzyko zakażenia się lub objęcia pracowników kwarantanną, dyrektorzy wydziałów i biur urzędu od początku epidemii mają uprawnienie do kierowania do pracy zdalnej podległych im pracowników, na zasadach wprowadzonych w zarządzeniu przez prezydenta Poznania.
Zmiany nie powinny być odczuwalne dla klientów. Obsługa klienta nie ulegnie zmianie
– informuje Barbara Dziczkaniec, zastępczyni dyrektora Wydziału Organizacyjnego UMP.
Zaznacza, że nadal będzie utrzymana możliwość załatwienia sprawy na zasadach już obowiązujących, czyli poprzez tzw. system kolejkowy – po wcześniejszym umówieniu wizyty w urzędzie czy poprzez elektroniczny system. Przy pewnych zastrzeżeniach możliwe jest również przyjście bez wcześniejszego umówienia wizyty np. zgłoszenie zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?