Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Poznaniu powstanie nowy dworzec? Plany sięgają lat 90. "To najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia pasażera"

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
W tym miejscu mógłby powstać nowy dworzec Poznań Główny lub przystanek kolejowy Poznań Centrum? Teraz jest tam zaplecze remontów torowiska.
W tym miejscu mógłby powstać nowy dworzec Poznań Główny lub przystanek kolejowy Poznań Centrum? Teraz jest tam zaplecze remontów torowiska. Waldemar Wylegalski
Trwa ożywiona dyskusja dotycząca przyszłości poznańskiego dworca. Zarówno PKP, jak i miasto chcą przywrócić dawną funkcję zabytkowemu budynkowi. Władze Poznania od lat zabiegają o przywrócenie staremu budynkowi dworca, znajdującemu się między peronami poznańskiej stacji, pierwotnej funkcji. Trwa batalia o to, czy rozpisać konkurs architektoniczny na przebudowę nie tylko dworca, ale i całej stacji, czy zrobić to w trybie przetargu z szeroko zakrojonymi konsultacjami społecznymi. W ten sposób miasto chce naprawić błędy przeszłości.

Do koncepcji powrócili eksperci od transportu zbiorowego i architektury, związani z Poznaniem. Ich zdaniem pomiędzy mostem Dworcowym, a mostem Uniwersyteckim mógłby powstać nowy dworzec kolejowy, który, w zależności od wybranego wariantu, obsługiwałby połączenia aglomeracyjne lub całkowicie zastąpił obecną stację Poznań Główny. Tereny obecnego dworca kolejarze mogliby zagospodarować w sposób dowolny.

- Z punktu widzenia pasażera najlepiej byłoby przenieść cały dworzec w rejon ronda Kaponiera. Układ torowy i perony zmieściłyby się bez naruszania muru oporowego Uniwersytetu i konstrukcji ulicy Roosevelta. Znalazłoby się tam tyle krawędzi peronowych, ile jest na stacjach Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście łącznie - mówi dr inż. Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej.

Warszawskie dworce łącznie obsługują więcej pasażerów niż dworzec w Poznaniu, stąd taki układ dworcowy w pełni zaspokajałby potrzeby pasażerów. - Nowe perony byłyby zgodne z przepisami, jednak dość wąskie, dlatego wymagałyby od projektantów specjalnego podejścia. Przebudowie musiałby ulec układ torów, jednak technicznie jest to wykonalne - podkreśla ekspert.

Lokalizacja ta jest nieprzypadkowa, ponieważ ten rejon miasta jest lepiej skomunikowany ze względu na większą ilość linii tramwajowych obsługujących ten rejon miasta, w porównaniu z obecną lokalizacją. Drugi wariant, zakładający budowę tylko dworca dla kolei metropolitarnej, czyli pociągów podmiejskich i regionalnych, mógłby być zrealizowany pomiędzy mostem Uniwersyteckim i rondem Kaponiera, a mostem Teatralnym.

- Alternatywą jest budowa peronów między Mostami Uniwersyteckim i Teatralnym tylko dla pociągów metropolitalnych, czyli aglomeracyjnych i regionalnych. Dla tych pociągów mielibyśmy cztery krawędzie peronowe, natomiast dla pociągów kwalifikowanych (IC, TLK itp.) pozostałyby cztery tory bez krawędzi peronowych, więc pociągi kwalifikowane nie byłyby blokowane przez postój pociągów metropolitalnych. To rozwiązanie jest oczywiście znacznie tańsze niż przenoszenie całego dworca - tłumaczy Jeremi Rychlewski.

Nowy dworzec w Poznaniu: Św. Marcin zacząłby prowadzić do dworca, nie donikąd

Inni ekspert twierdzi, że obecny dworzec stanowi plątaninę, którą bardzo trudno rozwiązać. - Nie wiadomo czy to w ogóle możliwe, dlatego lepiej byłoby wybudować nowy dworzec od podstaw, a teren obecnego dworca pozostawić PKP, aby mogło ono go komercjalizować jak tylko chce – stwierdza Jakub Głaz, krytyk architektury.

Europejska superaplikacja mobilności miejskiej przeanalizowała miliony zamówień i zgłoszeń o zgubach w pojazdach, aby ujawnić, w których z miast najczęściej, w jakich porach dnia oraz jakiego typu rzeczy pozostawiają po sobie pasażerowie. W czołówce polskich miast jest Poznań! Poznaniacy zajęli drugie miejsce wśród najbardziej zapominalskich polskich miast. Co najczęściej gubimy w taksówce? 

Sprawdź --->

Co najczęściej gubimy w taksówce? Poznań w czołówce zapomina...

Możliwość rozwiązania tego swoistego węzła gordyjskiego utrudni rezygnacja z konkursu architektonicznego na zagospodarowanie nowego dworca. - Konkurs pozwoliłby na całościowe spojrzenie w chaos, jaki zafundowało mieszkańcom miasto, do spółki z PKP. Odpuszczając sobie konkurs ryzykujemy, że przebudowa zakończy się klęską - podkreślił. Dodatkowo stary budynek poznańskiego dworca także posiadał swoje mankamenty, które przebudowa będzie musiała rozwiązać.

Przesuniecie dworca, także w jego ocenie, rozwiązuje szereg problemów z włączeniem go do systemu transportowego miasta.

- Umieszczony w tym miejscu dworzec posiadałby wyjścia na cztery strony świata. Miałby bezpośrednie połączenie z największym węzłem komunikacyjnym, czyli rondem Kaponiera. Dodatkowo powstałby dogodny punkt dojścia do Starego Rynku ulicą św. Marcin, która obecnie prowadzi donikąd - opisuje Jakub Głaz.

W obu przypadkach niezbędna jest zmiana w układaniu rozkładu jazdy – pociągi przejeżdżały by przez stację, a nie traktowały jej jako końcową, czy techniczną. Obok niego znalazłaby się także między innymi planowana nowa siedziba Teatru Muzycznego. - Stary dworzec jest umieszczony w zagłębieniu, co miało kiedyś znaczenie strategiczne. Już w latach 60. I 70. planowano przykrycie tej przestrzeni płytą betonową, aby ją zagospodarować - stwierdza.

O próbach zagospodarowania kolejowej rzeki ograniczającej centrum miasta od wschodu myśli się od lat. Niedawno rozstrzygnięto konkurs na zagospodarowanie tak zwanej dziury toruńskiej, czyli przestrzeni wzdłuż ulicy Rosevelta, między mostem dworcowym, Uniwersyteckim, a mostem Teatralnym. Wybrano kilka koncepcji - większość z nich zakłada budowę w tym miejscu przestrzeni biurowej i usługowej. Jedna z nich postuluje zbudowanie w tym miejscu parku.

Pomysł na nowy dworzec kolejowy przy rondzie Kaponiera pochodzi z lat 90.

Wstępne koncepcje planistyczne dotyczące zabudowy tak zwanej rzeki kolejowej, przecinającej centrum Poznania, pochodzą jeszcze z okresu międzywojennego i lat PRL-u. Bardziej konkretne zamierzenia planistyczne zostały poczynione około 1990 roku, kiedy to rozważano szeroko rozumianą rozbudowę infrastruktury dworcowej w ramach dworca głównego z uwzględnieniem przestrzeni aż do mostu Teatralnego, wykorzystaniem tak zwanych “wolnych torów”.

Chociaż oddany do użytku w maju 2012 r. nowy budynek dworca PKP w Poznaniu jest w ogniu krytyki - za niefunkcjonalność i wygląd, warto przypomnieć, jak wyglądał Poznań Główny, gdy pasażerowie mieli tutaj do dyspozycji tylko stary budynek. 

Zobacz zdjęcia starego dworca PKP sprzed kilku lat ----->

Tak jeszcze niedawno wyglądał poznański dworzec. Zobacz zdję...

- Plany rozbudowy wynikały z opracowania "Kolej w mieście", które zostało wykonane prawdopodobnie w 1990 roku, przy udziale ówczesnych struktur PKP

- mówi Łukasz Olędzki z poznańskiej Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Dokument ten zawierał plan remontu stacji Poznań Główny i oddzielenie od ruchu dalekobieżnego ruch lokalny.

Przy Moście Uniwersyteckim powstać miał przystanek kolejowy Poznań-Centrum, gdzie dobudowane zostałyby dodatkowe perony i budynek dworcowy po stronie wschodniej oraz ewentualny terminal dla “kolei szybkiej”. W miejscu dawnego stadionu Lecha na Dębcu miałaby powstać stacja postojowa. Wszystkie linie kolejowe wychodzące ze stacji Poznań Główny zostałyby rozbudowane do czterech torów.

W obecnie obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania uchwalonym przez radę miasta w 2014 roku już nie wspomina się o budowie przystanku kolejowego Poznań-Centrum. Wymienia się za to istniejące obecnie na terenie poznania stacje kolejowe i postuluje stworzenie nowych, także w ramach uruchomienia przewozów pasażerskich na obwodnicy towarowej. Wspomina się także o budowie przystanku nad ulicą Hetmańską, na południe od poznańskiego dworca.

- Nie wyklucza się wykształcenia w ramach stacji Poznań Główny specjalnych stref z peronami do obsługi kolei aglomeracyjnej / regionalnej w rejonie Kaponiery i na wysokości Wolnych Torów - czytamy w dokumencie. Jak zaznaczają jego autorzy, lokalizacje przystanków należy traktować orientacyjnie, ponieważ dokłada lokalizacja wymaga analizy, uwzględniającej możliwość niezakłóconego funkcjonowania ruchu kolejowego.

PKP nie jest zainteresowane nowym dworcem?

- Rozbudowa dworca, w szczególności budowa dodatkowych peronów i torów, to inwestycja ponadlokalna, realizowana w oparciu o specustawę kolejową, w której miasto Poznań może być tylko stroną. Stąd zapisy w dokumentach planistycznych miasta mają ogólny charakter z uwagi na zależność od decyzji ponadlokalnych - podkreśla Łukasz Olędzki z MPU

Oznacza to, że miasto nie jest w stanie samodzielnie nie tylko sfinansować budowy nowego dworca, ze względu na bardzo wysokie koszty, ale także ewentualnej nie podejmie samodzielnie. Co naturalne, drugą stroną są PKP S.A., odpowiedzialna za dworce oraz PKP PLK, odpowiedzialna za całą infrastrukturę kolejową, łącznie z peronami.

- Inwestycja, którą zamierzamy zrealizować dotyczy przebudowy istniejącego budynku starego dworca Poznań Główny, co wielokrotnie już podkreślaliśmy. Zamiarem PKP S.A. jest przywrócenie funkcji obsługi pasażerskiej w centralnym miejscu stacji Poznań Główny, co pozwoli zapewnić krótsze drogi dojścia pomiędzy dworcem a peronami. Dodatkowo centralnie położony dworzec pozwoli na usprawnienie obsługi ruchu tranzytowego, czyli pasażerów przesiadających się między pociągami – informuje Bartłomiej Sarna z Polskich Kolei Państwowych.

- Lokalizacja dworca na północ od obecnego budynku, między Mostem Dworcowym a Rondem Kaponiera, została odrzucona już na wstępnym etapie prac przygotowawczych, ponieważ nie zapewniłaby ona eliminacji głównej wady funkcjonalnej obecnego układu, którą jest znaczna i zbyt zróżnicowana odległość między budynkami dworcowymi a peronami – stwierdza Bartłomiej Sarna.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto