O tym terminie rozmawiał z radnymi Rady Osiedla Jeżyce Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Co ciekawe, budowa przystanków nie będzie związana z remontem ulicy Dąbrowskiego, choć pierwotnie tak zakładano. Przyczyna jest prosta: remont przeciąga się w czasie, zatem by nie odwlekać budowy wygodniejszych i bezpieczniejszych dla pasażerów platform przystankowych, będą one budowane niezależnie, i to w bliskim czasie.
Oprócz ulicy Dąbrowskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie rynku, przystanki będą wybudowane także przy ul. Kraszewskiego. Jako że miasto chce wprowadzić dłuższe tramwaje, i one będą musiały także być dłuższe. Jednocześnie ma być uwzględniona możliwość bezkolizyjnego korzystania z torowiska przez autobusy linii 164.
Zobacz: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?
Przystanki wiedeńskie są podwyższonymi w stosunku do poziomu ulicy i szyn miejscami, z których osoby niepełnosprawne, starsze, dzieci, czy pasażerowie z wózkami, mogą łatwiej wejść do tramwajów.
- Przystanki wiedeńskie powstają tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni; aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań. - W Poznaniu przystanki wiedeńskie znajdują się na ulicach Gwarnej, Strzeleckiej („Plac Wiosny Ludów” i „Łąkowa”) oraz Górnej Wildzie (przystanki „Różana”). Funkcjonuje także przystanek „Ratajczaka”.
- Przystanki tramwajowe na ul. Dąbrowskiego w rejonie rynku Jeżyckiego winny zostać wykonane w roku 2021 – dodaje Agnieszka Makała z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Wszystkie przystanki wiedeńskie muszą spełniać dwa zasadnicze parametry, podobnie jak wszystkie nowo projektowane przystanki, to jest muszą być długości 45,0 m (czyli zapewniać możliwość obsługi w przyszłości nowym, dłuższym taborem) oraz mieć krawędź peronu wyniesioną na wysokość 22 cm względem główki szyny. Ich lokalizacja uzależniona jest od parametrów technicznych przestrzeni, w której zlokalizowany jest przystanek. Z punktu widzenia pasażera najlepszym rozwiązaniem jest budowa przystanków odseparowanych od ruchu kołowego tj. w formie antyzatok (ruch samochodów w obrębie przystanku odbywa się po torowisku - przykładem są przystanki przy ul. Winogrady) lub w formie klasycznej wysepki - w sytuacji, w której z przyczyn technicznych nie jest możliwe wprowadzenie klasycznych rozwiązań i wówczas wykonywane są przystanki wiedeńskie, w których wysiadanie z tramwaju odbywa się bezpośrednio na jezdnię, lecz wyniesioną względem torowiska. Tak jest np. na ul. Strzeleckiej.
W Poznaniu pierwszy przystanek wiedeński – przy ul. Gwarnej – powstał w 2014 roku. Po nim zbudowano kolejne, przy ul. Strzeleckiej (Plac Wiosny Ludów i Łąkowa) i Górnej Wildzie (dwa przy Różanej). Najbliższe mają powstać na ulicach: Dąbrowskiego, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r.
Radni Rady Osiedla Jeżyce złożyli już do prezydenta miasta wniosek o budowę przystanków wiedeńskich na ul. Kraszewskiego przy rynku Jeżyckim, bez odkładania tej inwestycji do czasu przebudowy całego torowiska w ul. Kraszewskiego. Jak zapewniają, przystanek od strony ul. Dąbrowskiego zostanie zaprojektowany w 2020 r. i wkrótce wybudowany. Jak najszybciej powinien powstać podobny przystanek lub antyzatoka od strony ul. Kraszewskiego.
Sprawdź też:
- To miejsce w Poznaniu przez lata było kultowe. Wszyscy robili tu zakupy!
- Zobacz 75 zdjęć Poznania z lat 90. To galeria miasta, którego możesz nie poznać
- To najsmutniejsza część cmentarza na Junikowie
- Gdzie w Wielkopolsce umiera najwięcej ludzi? Sprawdź
- Poznań sprzed pół wieku. Zobacz niezwykłe zdjęcia!
- To przeklęte miejsce w Poznaniu. Ukryte jest wśród blokowisk
POLECAMY TEŻ:
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?