Radzą specjaliści z Europejskiego Centrum Konsumenckiego:
Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (SDR to międzynarodowa jednostka walutowa o charakterze pieniądza bezgotówkowego, emitowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy).
Należy zwrócić uwagę, iż kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to podróżny jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
1) Wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).
2) Złożyć reklamację w terminie:
- 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
- 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu
3) Wycenić szkodę. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.
- Powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów – radzi Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Gdzie szukać pomocy
W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie.
17, 18, 24, 25 lipca, Stary Rynek | 3 lipca 2010 - Malta |
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?