Wyniki badań są alarmujące - młodzi ludzie w Polsce nie są wystarczająco poinformowani o życiu seksualnym człowieka i chociaż źródeł informacji jest coraz więcej to są one niepełne i brakuje im umiejscowienia w szerszym kontekście społecznym i emocjonalnym, a także brakuje im poważnego traktowania. Okazuje się, że młodzi ludzie czerpią wiedzę nt. życia seksualnego (w tym również środków antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4 proc, z Internetu – 43,9 proc, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9 proc, z czasopism młodzieżowych – 32,6 proc. Uważają jednak, że tę wiedzę powinni im dostarczać rodzice (opiekuni) – 72,9 proc, szkoła – 61,6 proc. czy lekarz lub farmaceuta – 35,7 proc.
Niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczna wiedza nt. antykoncepcji w Polsce były inspiracją do powstania Kampanii „Kiedy 1+1=3”. W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w pięciu miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Zakończenie akcji edukacyjnej zaplanowano w najbliższą niedzielę na poznańskiej Malcie.
- Chcemy edukować młodych ludzi nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych poprzez uświadomienie im, że z seksem zawsze będzie wiązał się temat macierzyństwa
i rodzicielstwa – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii. - Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa ma za zadanie promować wiedzę antykoncepcyjną oraz świadome planowanie rodziny, aby w przyszłości rodzicami stawali się ludzie dojrzali do decyzji o posiadaniu potomstwa.
Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach podrzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to przeprowadzone w kwietniu 2008 badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych Polaków oraz badanie sytuacji młodocianych matek i młodocianych ojców w wywiadach CBOS.
- Głównym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii jaką jest sfera intymna – dodaje dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Podczas akcji w godz. 12-16 w namiocie kampanii można będzie skorzystać z porad m.in. specjalisty seksuologa – Agnieszki Felińskiej. Organizator zapowiada dystrybucję broszur edukacyjnych „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz zachęca do wzięcia udziału w quizach edukacyjnych z nagrodami.
Parom, które świadomie planują rodzinę, porad udzielać będzie Bożena Olczak - położna ze Szkoły Rodzenia z Elementami Jogi w Poznaniu. Najmłodsi goście kampanii mogą uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?