WILDA - Tramwaj wjechał w kamienicę. Sześć osób rannych. ZOBACZ FILM

Robert Domżał
"Dziewiątka" staranowała samochody i wjechała w mur kamienicy S.Siewior
W piątek około godz. 10 na ulicy 28 Czerwca 1956 r. w Poznaniu wykoleił się tramwaj i wjechał w mur kamienicy. W wypadku uczestniczyły również samochody. Do ściany została przygnieciona jedna osoba. Mężczyźnie w szpitalu amputowano nogę.

- Tramwajem zatrzęsło, zabujało. Chwyciliśmy się poręczy, zaparliśmy. A później poczuliśmy uderzenie. Dobrze, że w tym momencie wszyscy pasażerowie siedzieli - opowiadają Dawid Lekier i Marek Nowicki, pasażerowie " dziewiątki".

Ważący ponad sto ton tramwaj po wyskoczeniu z szyn przez ponad 20 metrów jechał po betonowych podkładach torowiska. Następnie w miejscu, gdzie torowisko skręca w prawo, zjechał w lewo w kierunku chodnika i wpadł na zaparkowane samochody. Uderzył między innymi w stojący na chodniku ambulans firmy ochroniarskiej służący do przewozu pieniędzy. Przesunięte zostały też co najmniej trzy auta osobowe. To właśnie jedno z nich - skoda - przygniotło do ściany budynku przechodnia. - Jestem ratownikiem medycznym, ale w tym przypadku, gdy poszkodowany był przygnieciony niewiele mogłem zrobić - mówi Mateusz Wosiński, pasażer tramwaju linii 9.

W szpitalu mężczyzna natychmiast trafił na stół operacyjny. Lekarze musieli amputować mu jedną z nóg. Stan poszkodowanego lekarze określają jako ciężki. Jednak jak mówią jego życiu nie zagraża już niebezpieczeństwo.

Trzej ranni konwojenci odwiezieni zostali do szpitala z urazami barku, kręgosłupa w okolicach szyi oraz otarciami. Lekko poszkodowany został jeden pasażer. Hospitalizowano także motorniczego tramwaju. - Nie było widać, by miał obrażenia, ale był w szoku - wyjaśnia Sławomir Brandt, rzecznik Komendy Wojewódzkiej PSP w Poznaniu. Już w szpitalu HCP policjanci sprawdzali, czy motorniczy jest trzeźwy. - Badanie alkomatem nie wykazało w wydychanym powietrzu obecności alkoholu - mówi Andrzej Borowiak, rzecznik KW Policji w Poznaniu.

- Niemal równolegle z nami dotarli ratownicy medyczni. Musieliśmy użyć narzędzi hydraulicznych by odsunąć od ściany i poszkodowanego dwa samochody. Kiedy zajmowaliśmy się pojazdami ratownicy udzielali pomocy rannemu - mówi starszy aspirant Dariusz Jezierski z jednostki Ratowniczo Gaśniczej nr 4 w Poznaniu.

Według pasażerów do wykolejenia mogło dojść z powodu zerwanej trakcji. Jednak obecny na miejscu wypadku Jan Tulibacki, prezes MPK odrzucił natychmiast taką wersję. Jak twierdzi zerwanie przewodu trakcji nastąpiło już po wykolejeniu. Inna hipoteza to awaria hamulców.

8 września 1993 również przy ulicy 28 czerwca 1956 doszło do największej katastrofy komunikacyjnej w Poznaniu. Tramwaj linii nr 10 wypadł z szyn i uderzył w ścianę budynku. Zginęło pięć osób, a kilkadziesiąt zostało poważnie rannych.

Winą za wypadek obarczono motorniczego, który nie upewnił się, że zwrotnica jest przełożona i wjechał na skrzyżowanie z Pamiątkową ze zbyt dużą prędkością. Motorniczy został skazany na trzy lata więzienia. Tamte zdarzenia sfotografowali Jerzy Wolf i Przemysław Adamski.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3